Aimee Mann – omgitt av idioter?

intervju opprinnelig publisert i november 1995)

Aimee Mann klarer seg godt på egen hånd, selv om hun er «with stupid». (Foto: Sheryl Nields/All Music)

Oslo: For ti år siden sang Aimee Mann i den amerikanske duoen ‘Til Tuesday og fikk en stor hit med «Voices Carry». Nå tilhører tirsdagen fortida, men stemmen bærer fortsatt, og onsdag var hun en svipptur innom Oslo for å promotere sin nye CD «I’m With Stupid».

– Det er et ordtak som kan brukes både på alvor og som fleip, så det er mange jeg kunne tenkt meg å dedikere denne plata til. Ikke minst innenfor platebransjen, sier Aimee Mann med et smil som ikke klarer å skjule mange års frustrasjon. Som i kortversjon koker ned til den ikke helt uvanlige runddansen mellom plateselskap som på en eller annen måte står i veien for artistens karriere.

– Det er en merkelig bransje, som jeg mer enn en gang har hatt lyst til å vinke farvel. Men samtidig er det for galt å la slike ting knekke musikkgleden, så her er jeg nok en gang. Med et visst håp om at alt skal ordne seg.

Aimee Manns forrige plate «Whatever» kom for et par år siden, og fikk både gode kritikker og akseptable salgstall. Men da planene lå klare for «I’m With Stupid» gikk plateselskapet konkurs, slik at hun måtte ut på enda en vandring før plata nå endelig er ute.

– Mange av de nye sangene viser litt mer sinne enn jeg har nedfelt på tidligere plater. Den største forskjellen er nok likevel at «I’m With Stupid» er mer naken, med et enkelt lydbilde hvor alle detaljene kommer klart fram. Store produksjoner blir lett for store, de distraherer slik at essensen i musikken forsvinner, hevder Aimee Mann

Gode venner

På «I’m With Stupid» kan Aimee Mann skilte med Juliana Hatfield, Michael Penn, ex-Suede Bernard Butler og de to Squeeze’ene Glenn Tilbrook og Chris Difford som gjester.

– Gode venner alle sammen, selv om Tilbrook/Difford lurte meg til å skrive en tekst med uvanlig mange ord. Det har vært et kjennetegn for Squeeze, men jeg foretrekker tekster med få ord. De er så mye lettere å huske når du skal framføre dem på en scene, fastslår Aimee med et nytt smil. Denne gang uten noen bitter undertone.

Av Leif Gjerstad

(intervju opprinnelig publisert i NTB november 1995)