Dame med kontroll

(intervju opprinnelig publisert 2010)

Robyn har tatt full kontroll over karrieren sin. (Foto: Wikimedia Commons)

Robyn har tatt full kontroll over karrieren sin. (Foto: Wikimedia Commons)

Roskilde: – Platebransjen har lagd en kalender, med flere år mellom hver utgivelse. Jeg mener det er mer naturlig å gi ut tre plater i løpet av ett år, sier Robyn.

Det er Robyns år i år. I hvert fall har den svenske artisten voldsom flyt om dagen, som en av de hotteste popartistene internasjonalt med blikk for dansegulvet. Noe som kan illustreres av at da Robyn (31) for to år siden spilte på Roskilde var det på en av de mindre scenene, mens hun natt til søndag sprengfylte Arena-teltet med plass til 20.000 tilskuere.

Glimrende konsert

En interesse og tillit hun takket for med å levere et show som med sin vibrerende intensitet gikk utenpå det aller meste vi har sett, og som lover godt for Øya-konserten om en drøy måned.

– I utgangspunktet bør ikke showet i Oslo bli så veldig forskjellig fra den her i Roskilde, men vi har akkurat startet turnéen så noe vil sikkert bli endret og justert før Øya, sier Robyn når hun smilende tar i mot ABC Nyheter backstage, noen timer før Roskilde-konserten.

Ett år, tre album

Konserten er i stor grad bygget opp rundt hennes nye album ”Body Talk Pt 1”, som kom for et par uker siden. Og som for lengst har gitt henne en internasjonal singelhit i ”Dancin On My Own”

– Det er veldig stimulerende med så god respons, for det er jo ikke gitt at alt skal gå så bra som det gjør før meg nå, kommenterer Robyn, som uansett ikke har tenkt å hvile på laurbærne. I løpet av året satser hun nemlig på å gi ut ytterligere to Body Talk-album med nye låter.

– Den andre er akkurat ferdig innspilt og kommer over sommeren, mens studioarbeidet gjenstår for den tredje. Låtene har jeg allerede, forteller Robyn.

Helt naturlig

At det vekker oppsikt med tre album i løpet av et år mener hun er helt ubegrunnet. For skal vi tro Robyn er det mest naturlige å slippe sangene straks de er ferdige.

– Platebransjen har lagd en kalender som tilser at du skal gi ut en plate ett år, mens du de neste to årene skal turnere og reise rundt og promotere plata, før du kan slippe en ny. Men etter å ha vært med og sluppet plater i femten år opplever jeg dette rutinemønsteret både som unaturlig og kjedelig. Det jeg gjør er mye mer naturlig, noe du også ser hvis du går 30-40 år tilbake i tid. Da var albumene kortere og kom oftere, påpeker Robyn og minner om Beatles, som i løpet av åtte år ga ut ti LPer.

– Dessuten er mine tre Body Talk-plater egentlig bare ett album. Alle låtene er skrevet samtidig, og det er jo ikke så mange på hver av de tre platene. Den første har eksempelvis bare åtte låter og er så vidt over 30 minutter.

Ikke konseptplater

De åtte låtene på ”Body Talk Pt 1” er for det aller meste rettet inn mot dansegulvet, men byr også på den tradisjonelle sangen ”Jag vet en dejlig rosa”. Den neste, ferdiginnspilte Body Talk-plata vil stilmessig likne mye likne på den første, bare med litt mer ”tradisjonelle poplåter”, forklarer Robyn.

– Dette er jo ikke noe konsept hvor jeg tester ut ulike greier, men en plate som kommer i tre deler. Hvis de blir forskjellige er det derfor mer grunnet tilfeldigheter enn noen masterplan, sier Robyn og røper samtidig at den svenske artisten Kleerup og Snoop Dogg gjester på den kommende Part 2-plata.

Röyksopp

Gjester Robyn gjør derimot ikke Röyksopp, som scoret stort da de fikk Robyn til å synge ”The Girl And The Robot” på fjorårets  ”Junior”-album. En låt hun for øvrig framførte på Röyksopps Roskilde-konsert i fjor – og som hun til stor jubel også spilte på sin egen Roskilde-konsert i går.

– Jeg har ikke arbeidet sammen med dem siden den gang, men samarbeidet fungerte så godt at jeg er ganske sikker på at vi kommer til å gjøre noe mer sammen på et seinere tidspunkt, uttaler Robyn.

Eget selskap

Veien til dagens hotte stjernetatus har vært lang og litt kronglete for Robyn. Hun slo igjennom som plateartist da hun var 16 år med singelen ”Do You Really Want Me” i 1996, men etter noen år og tre album  stoppet karrieren litt opp. Mens Robyn var så misfornøyd med plateselskapets ønsker om å forme henne at hun i 2004 brøt samarbeidet  og i stedet startet sitt eget plateselskap, Konichiwa Records.

– Det var noe jeg bare måtte gjøre, skulle jeg kunne fortsette. For jeg var så misfornøyd og frustrert at jeg veldig seriøst vurderte å forlate musikken og sette meg på skolebenken igjen, for å forberede meg til en annen yrkeskarriere. Men med eget selskap kom lysten tilbake, fordi jeg nå igjen har muligheten til å gjøre akkurat det jeg vil, forteller Robyn.

Full kontroll

Hennes første album på eget selskap, ”Robyn”, kom i 2005, og etter at singelen ”With Every Heartbeat”  slo internasjonalt et par år seinere har kurven pekt oppover hele veien. Til dagens status som en superkul artist som andre stjerner gjerne vil samarbeide med.

– Jeg føler meg utrolig privilegert, med tanke på at jeg nesten forlot bransjen for noen år siden. Men i dag drar jeg nytte av den lange erfaringen jeg har som artist. Jeg er vant med rampelyset og kan håndtere den situasjonen, samtidig som jeg har kontroll over min egen karriere og kan gjøre akkurat det jeg vil. Da kan jeg jo ikke gjerne klage, smiler Robyn.

Av Leif Gjerstad

(intervju opprinnelig publisert i ABC Nyheter juli 2010)