Godt år for aksjoner

(intervju opprinnelig publisert 1985)

Little Steven, slik han framsto på sin første soloplate. (Foto: Capitol Records)

Little Steven, slik han framsto på sin første soloplate. (Foto: Capitol Records)

Oslo: – Da jeg dro til Sør-Afrika for å studere forholdene på nært hold, var jeg på forhånd klar over den graverende politiske urettferdigheten i landet. Likevel var nok også jeg litt påvirket av apartheidregimets velsmurte propagandaapparat, sier Little Steven.

– Jeg reiste med håp om å få se reformer og tegn som indikerte at en fredelig løsning var mulig. Men det jeg fikk se og oppleve under mine to besøk i Sør-Afrika, var langt verre enn jeg hadde forestilt meg. I stedet for reformer byr apartheid-regimet på daglig terror, tortur og mord. De sorte er fanger i sitt eget land. Som ansvarlige mennesker kan vi ikke lenger bare sitte og se på dette. Vi må gjøre noe konkret for å stoppe den brutale undertrykkingen av de sorte!

Superstjerner

Little Steven ser på meg med et fast og bestemt blikk. Han er en snartur innom Oslo for å snakke med presse og politikere om dagens situasjon i Sør-Afrika. Og med i bagasjen har den tidligere Springsteen-gitaristen en plate. «Sun City» er Little Stevens konkrete bidrag til kampen mot apartheid. Et single- og LP-prosjekt hvor han har samlet et imponerende knippe superstjerner til en felles innsats mot apartheidsystemet. Og selvfølgelig: Alle inntektene fra platen går til anti-apartheid-kampen.

– «Sun City» er en forlystelsesby a la Las Vegas. Med skyhøye honorarer som åte lokkes verdenskjente artister dit, for i neste omgang å bli brukt av de sørafrikanske myndigheter i sin propaganda overfor utlandet. At så pass mange artister ikke innser at de ved å opptre er med på å gi apartheid-systemet en slags internasjonal legitimitet er sørgelig. Med «Sun City»- platen håper vi derfor å vekke samvittigheten hos noen artister, og å skape et større opinionspress mot artister som likevel drar dit. Og sist men ikke minst: å være med på å å forsterke den generelle, internasjonale opnionsdannelsen mot apatheid-systemet, sier Little Steven og fortsetter med noen refleksjoner om sjansen til å lykkes:

Folkets oppgave


– De som sitter med den reelle makten til å velte apartheidregimet, er vår egen politiske toppledelse. Men dessverre, det ser ut til å være så som så med den politiske viljen til å strekke seg lenger enn til noen få formanende ord. Og det er her vi folket i gata har vår store oppgave. Med våre protester kan vi skape en opinion, et politisk press som tvinger våre myndigheter til å handle. Og hvis vi i tillegg bevisst unngår å kjøpe varer fra Sør-Afrika og boikotter foretak og artister som opprettholder sin økonomiske kontakt med Sør-Afrika… ja, da blir vi en kraft man ikke kan overse.

– I løpet av det siste året har vi fått både Band Aid, Live Aid og Farm Aid foruten Sun City. Skyldes dette tilfeldigheter eller er det et tegn på våknende sosial samvittighet?

– Kanskje en kombinasjon, svarer Little Steven litt nølende. – Etter mange år med uengasjert og intetsigende rock tror jeg at mange hadde glemt hvilken kraft rocken kan og bør være. Men Band Aid og Live Aid var det som om mange våknet og gjenoppdaget hvor godt egnet musikk kan være for å uttrykke sine innerste følelser, for å påvirke og mane til aktiv innsats for noe man tror på.

Little Steven trengte neppe Bob Geldof for å innse dette. Han har lenge markert seg som en av USAs mest politiske bevisste artister, ikke minst gjennom LPen «Voice of America», som førte til at flere plateselskap kviet seg for å ha med ham å gjøre.

Av Leif Gjerstad

(intervjuet ble opprinnelig publisert i flere aviser i november 1985. Denne versjonen sto på trykk i Adresseavisen)