Kraftwerk inntar Operaen

Kraftwerk inntar Operaen torsdag, med to konserter hver kveld fram til søndag. (Foto: Operaen/Kraftwerk.com)

Kraftwerk inntar Operaen torsdag, med to konserter hver kveld fram til søndag. (Foto: Operaen/Kraftwerk.com)

Kraftwerk har alltid vært noe helt for seg selv. Det preger også besøket deres i Operaen denne uka. Fire kvelder med to konserter og album på programmet hver kveld. Det må bli knallbra!

For 45 år siden ga Tonto’s Expanding Head Band ut albumet «Zero Time». Muligens var det ikke det aller første helelektroniske rockalbumet, men Tonto-duoens gjennomførte bruk av Moog-synthesizeren var uansett så banebrytende at albumet er blitt like legendarisk som de to herrer Robert Margouleff og Malcolm Cecil er blitt glemt.

At jeg nevner dem her er derfor mest ment som en refleksjon rundt hvor ulikt skjebnens lodd kan falle. For omtrent samtidig med Tonto begynte også Kraftwerk å fikle med elektronikk hjemme i Düsseldorf. Men mens Tonto har gått i glemmeboka har Kraftwerk for hvert tiår blitt enda litt mer legendarisk, til tross for at de ikke har vært så altfor produktive de siste 20 årene.

Til gjengjeld har de rendyrket og videreutviklet sin computerstyrte musikk som på en helt annen måte enn ditt alminnelige synthband klarer å skape en filosofisk overbygning i sin utforskning av møtet mellom menneske og maskin. Samtidig som de med fremragende bruk av 3D-effekter og animasjoner skaper en helhetsopplevelse av de helt sjeldne.

Monumentalt

Selv befinner jeg meg ikke i Oslo når Ralf Hütter & Co går på scenen i Operaen i Oslo første gang torsdag. Men heldigvis har jeg fått sett bandet ved noen anledninger tidligere, seinest i 2013 da de spilte både på Roskilde- og Øya-festivalen. Sistnevnte ble litt skadelidende av at lyset ikke hadde senket seg ordentlig over Oslo da Kraftwerk gikk på, slik at 3D-showet ikke kom til sin fulle rett.

Til gjengjeld var Roskilde-opplevelsen så monumental at konserten blir husket som «et minne for livet». Og det er jo ikke en så verst attest fra en som egentlig ikke er så opptatt av elektronisk musikk og som alltid har ment at 3D-briller bare er noe stort tull…

Åtte konserter

Men rapporter fra årets Kraftwerk-turné er så halleluja-preget og så langt unna tull det går an å komme, at jeg er ganske trygg på at publikum i Oslo kommer til å få oppleve noe helt spesielt, når Hütter & Co inntar Operaen med sin konsertserie «The Catalogue – 1 2 3 4 5 6 7 8».

Så spørs det selvsagt hvilken av de åtte konsertene som blir aller best. Skal man dømme av billettsalget knytter det seg størst interesse til konsertene hvor Kraftwerk spiller henholdsvis «Autobahn» (torsdag), «Trans Europe-Express» (fredag), «The Man-Machine» (fredag) og «Computer World» (lørdag).

Alle disse er for lengst utsolgt, mens det i skrivende stund (tirsdag kveld) fortsatt er billetter igjen til «Radio Activity» (torsdag), «Techno Pop» (lørdag) og de to søndagskonsertene «The Mix» og «Tour de France». Har du ikke allerede planlagt noe helt annet for disse kveldene, så bør dette absolutt være noe å tenke på!

Og mens du tenker og jeg sitter et helt annet sted enn i Oslo, benytter jeg anledningen til å mimre og legge ved min anmeldelse av Roskilde-konserten i 2013 samt et intervju jeg gjorde med Ralf Hütter i 1991.

Av Leif Gjerstad

Les også: Et kreativt Kraftwerk (arkivintervju fra 1991)

Les også: Menneskelige maskiner (konsertanmeldelse fra 2013)