Musikk og mystikk

(intervju opprinnelig publisert 2006)

Matthew Bellamy brukte mye tid i studio til å lese bruksanvisninger. (Foto: Wikimedia Commons)

Matthew Bellamy brukte mye tid i studio til å lese bruksanvisninger. (Foto: Wikimedia Commons)

Oslo: – Vi har tatt i bruk nytt elektronisk utstyr og det bærer siste album preg av, sier Matthew Bellamy i Muse.

Lørdag 8. juli topper Muse Quart-plakaten, og med seg i bagasjen har de sitt rykende ferske og fjerde album «Black Hole Revelation». Det slippes fem dager før de entrer scenen i Kristiansand.

– Vi er litt nervøse for Quart-konserten. Tidligere har vi startet turneene i det små, og spilt oss inn før vi går løs på de store arenaene. Men nå går vi rett på store festivalscener, med mye helt nytt – og for mange dermed også ukjent materiale. Sikkerhetsnettet mangler, og det er litt skremmende. Men også veldig spennende, sier Matthew Bellamy.

Unge veteraner

Sammen med Chris Wolstenholme og Dominic Howard utgjør 27-årige Matt britiske Muse. Til tross for sin relativt unge alder, feirer trioen tiårsjubileum neste år. Og de fleste av disse årene har de befunnet seg i rampelyset, med albumdebuten «Showbiz» i 1999 som en efffektiv døråpner.

Blant annet til Quart-festivalen, hvor de spilte første gang sommeren 2000. Den gang var det som et nokså ukjent, men lovende band. Mens de denne sommeren – deres tredje på Quart – stiller som en av festivalens desidert største trekkplaster.

Perfekte eller pompøse

Og kanskje også omdiskuterte. For siden starten har Muse pleiet et storslått og dramatisk uttrykk som ikke akkurat er blitt dempet med årene. Det har fått noen til å rynke på nesen av «pompøse dilletanter», mens andre trykker dem til brystet som viktige fornyere av kunstrocken.

Lite tyder på at disse frontene vil endres med «Black Hole Revelation», for plata dyrker de dramatiske stemningene og basker rundt i et massivt og detaljert lydbilde.

– Det kan bli en utfordring live, for mens vi på våre to siste studioalbum («Origin of Symmetry» og «Absloution») har lagt litt bånd på oss for å tilpasse oss liveformatet, har vi denne gangen løpt lina ut. Som band ønsker vi å eksperimentere og utforske nytt terreng, og det har ført oss mer inn i både den klassiske og elektroniske sfæren denne gangen, sier Matt Bellamy.

Leste bruksanvisning i studio

«Black Hole Revelation» ble påbegynt i Chateau Miraval-studioet i Frankrike (hvor Pink Floyd i sin tid muret seg inn med «The Wall»), men ifølge Matt gikk mye av de 2-3 månedene der med til å lese manualer.

– Vi hadde masse elektronisk utstyr vi ikke hadde brukt tidligere, og i stedet for å famle oss fram studerte vi manualene nøye slik at vi fikk utnyttet dem fullt ut. Samtidig drakk vi en del vin og skrev låtene der, før vi i november dro videre til New York og fullførte innspillingen sammen med tekniker/produsent Rick Costey, forteller Matt som selv delvis har forlatt England til fordel for Italia.

– Min kjæreste kommer fra Italia, og da hun flyttet tilbake dit etter psykologistudiene i London ble jeg med.

Av Leif Gjerstad

(intervju opprinnelig publisert i stavanger Aftenblad og Adresseavisen i juni 2006)