Tom Verlaine utenfor rampelyset

(intervju opprinnelig publisert juni 1982)

Tom Verlaine (Foto: Warner Brothers)

Tom Verlaine (Foto: Warner Brothers)

Göteborg: Mens flere tusen nordmenn hadde tatt turen til Nya Ullevi for å se Rolling Stones, spilte Television-sjef Tom Verlaine på en liten Göteborg-klubb seinere samme kveld. Det var der magien fant sted!

Et par timer før konserten, snakket Dagbladet med Tom Verlaine (32), og han ga et sympatisk inntrykk. Stillferdig beskjeden og tankefull, men likevel vennlig og imøtekommende, til tross for at han ikke er altfor glad i publisitet.

– Jeg liker å leve et rolig liv. og hjemme i New York går jeg derfor svært sjelden ut. Det er trolig grunnen til at jeg får høre mange merkelige rykter om meg selv. Men dessverre nytter det ikke å snakke med amerikanske eller engelske journalister for å få oppklart eventuelle misforståelser. De forvrenger det man sier uansett, påstår Tom Verlaine.

Gikk lei turnélivet

Den tilbaketrukne tilværelsen har også fått konsekvenser for Tom Verlaines syn på sin tilhørighet i New Yorks musikkliv.

– For ti år siden følte jeg at jeg bare kunne komponere der. Men i dag vet jeg at jeg klarer å skrive også mens jeg turnerer. Med årene har jeg lært så pass mye om et platestudios muligheter, at denne kunnskapen har gitt meg større frihet.

Men til tross for sin åpenbare scenekapasitet, har Tom Verlaine sjelden vært å se på en scene de seinere åra.

– Jeg gikk lei turnélivet i 1977-1978, og det er først nå jeg virkelig føler for det igjen, forklarte han.

Television, pønk og sololiv

Musikkside i Dagbladet med Tom Verlaine, i juni 1982.

Musikkside i Dagbladet med Tom Verlaine, i juni 1982.

Tom Verlaines karriere skjøt fart med gruppa Television i midten av 70-åra. Men til tross for mange lovord. (debut-LPen «Marquee Moon» ble av mange anmeldere utropt til årets LP i 1977) oppløste Verlaine Television like etter utgivelsen av gruppas andre LP «Adventure». Ryktene sa at årsaken til oppløsningen var at Verlaine mislikte at Television gjerne ble knyttet til New Yorks pønkmiljø av massemedia.

– Vi startet i 1972, og det eneste vi hadde til felles med pønk. var vår tilknytning til CBGB’s (New Yorks senter for pønk i 70-ara), hvor vi spilte fast en gang i uka i et halvt år. Men denne «misforståelsen» av Television hadde ingenting med oppløsningen å gjøre. Den kom ganske enkelt fordi vi, etter å ha spilt sammen i seks år, fremdeles ikke følte oss som en enhet. Og siden du som soloartist har større frihet til å gjøre det du vil. gikk jeg den veien. sier Tom Verlaine.

Tredje soloalbum

Han gir i disse dager ut sin tredje solo-LP «Words From The Front».

– Sammenliknet med mine tidligere LPer er denne mer melodiøs. Men noen særlig tro på en hit har jeg ikke. Å tenke i kommersielle baner passer ikke meg. Det er også grunnen til at jeg heller produserer platene mine seiv, enn å bruke kommersielt, velkjente og framgangsrike produsenter. De har likevel ikke øre for hva jeg ønsker å få fram i min musikk.

I denne sammenheng passet Verlaine også på å gi ros til det europeiske publikum.

– De er mye flinkere til å oppfatte musikk enn det amerikanere er.

Av Leif Gjerstad

(intervju opprinnelig publisert juni 1982 i Dagbladet)