«Tidsmaskin» (2009)
Bandet: Prepple Houmb, Kjartan Kristiansen, Aslak Dørum, Sola Johnsen
Låter: Gutten i røyken, Selvskudd, Snø på Mars, Vildensky, Element, Slinger, Kannibal,
Nådeløs, En vakker dag, Tidsmaskin, Smoking
Produsent: Yngve Sætre
Studio: Svenska Grammofon (Göteborg), Amper Tone Studio (Oslo) og Malabar Studio (Oslo)
Plateselskap: Oh Yeah!
«Tidsmaskin» kom som best på 1. plass på VG-lista
Kjartan forteller om «Tidsmaskin»
«Gravitasjon» ga hele bandet en ny tenning, og mye av energien derfra tok vi med oss videre til «Tidsmaskin». Det gjelder også litt av filosofien bak innspillingen, for Gravitasjon-formelen med å gjøre det enkelt og bruke gammeldags teknologi ble videreført også her.
Vi bestemte oss for å dra til Göteborg denne gangen. Dels fordi vi ønsket å komme litt vekk fra Oslo, men at det ble akkurat Göteborg og Svenska Grammofon skyldes likevel mye at Kalle (Gustafsson Jerneholm) fra Soundtrack of our Lives har en enorm samling vintage opptaksutstyr! Der står det også en gammel Neve-pult som han kjøpte fra Pathe Marconi og som Rolling Stones brukte på «Some Girls». Det trigget nerden i oss, litt barnslig må det jo være lov å være.
Da vi kom til Göteborg var det rett fra noen spillejobber hvor vi hadde spilt uten keyboardist. Atle hadde sluttet og det var noe som manglet. Jeg kom til å tenke på Mikael Lindqvist som jeg hadde møtt sommeren før – og ringte ham. Det funket over all forventning og han gikk umiddelbart amok i «vintage keybord»-avdelingen til Kalle.
Å være i studio er litt som å være på en U-båt, hvor i verden båten befinner seg spiller mindre rolle. Du er uansett inne i din lille kapsel. Men da vi etter en stund forlot båten, altså studioet, for en stund skjønte vi straks at vi var i Göteborg. Det hadde blitt midsommarhelg og det er ikke noe man spøker med i Sverige. Alt stengte, også hotellet som vi hadde booket oss inn på. Litt motvillig ble vi derfor nødt til å bo i studio et par netter, men det viste seg å være helt topp så vi flyttet aldri tilbake på hotell..
Låtskrivinga fløt også bra og de fleste låtene eksisterte i en eller annen form før vi skulle i studio, mens «Nådeløs» og «Snø på mars» var skrevet tidligere. En dag jeg satt i bilen og var litt melankolsk, kom det en værmeldig fra Mars på BBC… Den første noensinne, og damen i radioen kunne fortelle at det snødde der. Wow, det snør på Mars! Det var noe uendelig ensomt over den værmeldingen.
At ting flyter bra er ikke det samme som at alt blir bra. Vi er den typen band som tviler oss fram til ting, og det er først etterpå man skjønner om det var bra eller ei. Det hang en sky over innspillingen, Yngve var utbrent og Prepple hadde mye å tenke på. Jeg var nykter på første året og resten var ganske påseilte. Det gikk med mye drikkevarer og det var lange dager. Da vi kom til Oslo igjen sa Prepple til meg at han trodde han var ferdig med å spille i band. kke fordi han var ferdig med musikk, men fordi han hater å være en offentlig person. «Du får finne ut av det», sa jeg. Og hørte ikke mer om det, før nå i høst, i forbindelse med «En vill en»-boka Sindre Kartvedt skrev. Prepple skulle nok ønske han kunne spille musikk og holde på uten at det ble oppstyr, men det toget har forlengst forlatt stasjonen…
Når jeg i dag tenker eller hører på «Tidsmaskin» sitter jeg igjen med en god følelse, framfor alt fordi det er plata vi ble kjent med Mikael på. Selv om det er vanskelig å plukke ut favoritter er jeg nok ekstra svak for «Slinger». Den er jeg veldig happy med, mens «Smoking» kanskje er den som stikker dypest personlig. Den skrev jeg til Espen Hagen, en gammel venn av oss som døde i løpet av innspillingen.
Både «Kannibal» og «Gutten i røyken» er for øvrig med i settet vi spiller nå i høst.
Av Leif Gjerstad
Alle Dumdum Boys-albumene er inkludert i serien «Kjartan forteller», der Kjartan Kristiansen forteller historien bak og rundt hvert enkelt Dumdum-album. Du kan se de andre her:
Flere Kjartan fortelller-saker her!