I dag er det 400 år siden William Shakespeare dødet. Hele 2016 preges av jubileet i inn- og utland, med oppsetninger, bøker, forelesninger og alt du måtte tenke deg. Det eneste som har manglet har i grunn vært en spilleliste med musikk inspirert av Shakespeare. Den får du her!
Den er litt overflatisk satt sammen, med noen låter jeg har visst om og noen jeg bare har googlet meg fram til. Spesielt googlinga favoriserer låter med noen av de mest kjente Shakespeare-skikkelsene i tittelen, og både de jeg kjente fra før og de jeg googlet meg fram til pekte helst i retning Romeo og Julie.
Dermed dominerer det unge paret spillelista klart, men et par andre skikkelser har heldigvis også klart å trenge seg inn. Her er de ti:
Bob Dylan «Desolation Row»
Låten som avslutter «Highway 61 Revisited»-albumet er langt, over elleve minutter, og gir Dylan plass til å namedroppe mange store, historiske skikkelser. Blant andre Cinderella, Robin Hood, Bette Davis, Cain, Abel, Noa, Einstein og Casanova. Skulle da bare mangle at ikke også Shakespeare fikk være med! Han er representert to steder i teksten. Først når Romeo kommer inn, «moaning you belong to me I believe» mens Dylan litt seinere kan fortelle at «Ophelia spends her time peeking into Desolation Row».
Lou Reed «Romeo Had Juliette»
Shakespeare ga liv til Romeo og Julie i Italia, men det kunne selvsagt ikke Lou Reed kjøpe. Han ga i stedet Romeo Rodriguez og Juliette Bell et nytt liv i sin hjemby New York, hvor motsetningene mellom øst og vest, rik og fattig blir klart synlig. I Reeds moderne tapning får dramatikken i vakre Verona vike for skitne Manhattan og crack-dealere. «It’s hard to give a shit these days» konstaterer Reed etter at han har latt en politimann bli skutt og hjernen hans er blitt splæsjet utover fortauet i Harlem. Men i det minste, «Romeo had Juliette» mens «Juliette had her Romeo».
John Cale «Macbeth»
Mens Reed inviterte Romeo og Julie inn på hans album «New York» i 1988, besøkte hans Velvet Underground-makker John Cale Macbeth allerede i 1973, på albumet «Paris 1919». Her hilser Cale først Macbeth velkommen hjem, før han noen vers seinere synger «alas for poor Macbeth/he found a shallow grave/but better than a painful death/and quicker than his dying breath».
Dire Straits «Romeo and Juliet»
Også Mark Knopfler moderniserer historien om Romeo og Julie, men sammenliknet med Lou Reed er han mye mer tro mot Shakespeares setting. Her dukker Romeo opp under Julies balkong og prøver sjekketrikset «you and me babe – how ’bout it?». Men kanskje får han ikke helt det svaret han håpet på, når Juliet litt forstyrret utbryter «Hey, it’s Romeo! You nearly gimme a heart attack».
Mumford & Sons «Sigh No More»
Britene har bevisst brukt mange litterære referanser i sine tekster, og tittelen på debutalbumet deres «Sigh No More» (2009) er like godt hentet fra Shakespeare-stykket «Står ståhei for ingenting» («Much Ado About Nothing»). Og det stopper ikke der, i låten dukker også strofene «Serve God love me and mend, For man is a giddy thing, and One foot in sea and one on shore» opp, hentet nettopp fra Ståhei-stykket, mens låten «Roll Away Your Stone» har tekstlinjer som åpenbart er hentet (om enn forsiktig omarbeidet) fra «Macbeth».
Blue Öyster Cult «(Don’t Fear) The Reaper»
Nok en gang treffer vi Romeo og Julie, i denne BOC-klassikeren fra 1976-albumet «Agents of Fortune». Og her er det åpenbart ingenting som skal stå i veien for de to elskende, heller ikke døden. For Blue Öyster Cult synger friskt «come on baby, don’t fear the reaper/baby take my hand, don’t fear the reaper/we’ll be able to fly, don’t fear the reaper» etterfulgt av et «La la la» og et triumferende «Romeo and Juliet are togehter in eternity»
Garth Brooks «Rodeo and Juliet»
Kjipe-Brooks har sørget for at du ikke finner denne verken på Spotify eller Tidal, men jeg syns den snertne tittelvrien alene gjør at den likevel fortjener å bli med her! Brooks åpner sangen med verset «If there’s ever been a greater love/Thoust hasn’t found it yet/What’s to be or not to be/Is anybody’s bet/Rodeo & Juliet» fra Shakespeare-stykket og synger i et annet om cowboyene til Shakespeare.
Men essensen er selvsagt at dersom du skal finne dagens Julie, så er det på rodeo du må søke!
King Midas «Romeo Turn»
«Romeo Turn» fra 2003 var albumet King Midas fikk sitt gjennombrudd med, og tittelen på albumet (og tittelkuttet) er løftet rett ut fra Shakespeare-stykket om Romeo og Julie:
«And, as he fell, did Romeo turn and fly». Oslo-bandets vokalist og tekstforfatter Ando Woltmann har for øvrig også ved flere andre anledninger vist at han har sansen for å bruke kjente forfattere i sin lyrikk.
Kent «Romeo återvänder ensam»
Da Kent bestemte seg for å gi plass til Romeo, valgte de å gjøre det på albumet «Du och jag döden». Og det er et øde og goldt landskap Kent lar Romeo komme hjem til, et sted hvor «en isig vind över vattnet bär ett eko från de dödas värld». Tydeligvis finner heller ikke Romeo sin Julie, siden på «verandan sjunger vindspelet din sång/Och tomma fönster står och slår nu natten lång».
Inger Lise Rypdal «Romeo og Julie»
I Norge er det vel ingen som har hatt så stor suksess med Shakespeare på plate som Inger Lise Rypdal (eller Inger Lise Andersen, som hun het da låten kom i 1968). Og det enda tekstforfatter Terje Mosnes gjorde hva han kunne for å distansere seg fra Shakespeare, slik som i åpningsverset: «Vi – vi to er ikke Romeo og Julie/som begge fra teatret er kjent/Vi – vi to er ikke Romeo og Julie/i oss to får de ingen konkurrent». I grunn hadde de vel ingen harde konkurrenter på hitlistene heller, i ukene etter at den kom ut.
Hørte jeg ellers noen prøve seg og etterlyse Ketil Stokkan og «Romeo»? Sorry, den vurderte jeg aldri. Kom aldri i nærheten av Inger Lise, men skulle jeg likevel ha byttet den ut med en annen norsk Romeo-låt ville jeg helt klart ha foretrukket Jonas Fjelds «Romeo og Julie»!
Å ha med eller ikke ha med er spørsmålet. Som nå er besvart.
Av Leif Gjerstad
Hør spilleliste, Tidal: Ni Shakespeare-inspirerte låter
Hør spilleliste, Spotify: Ni Shakespeare-inspirerte låter