Anne Grete i Bjørneboe-drakt

Anne Grete Preus-intervju i Bergens Tidende, 16. mars 1988

Oslo: – Jeg så ham på velkjente Oslo-steder som Casino og Club 7 ved flere anledninger, men jeg snakket aldri med ham. På den tiden var jeg så ung og bare i den spede startfasen av min kreative karriere, mens han forlengst var en levende legende. Jeg glemmer likevel aldri første gang jeg så ham. Det var på Casino, og han kom stormende ut fra et rom, ropte høyt og fektet vilt med armene. Han virket så vill og truende at jeg aldri ville ha turt å snakke med ham… 

Sier Anne Grete Preus og ler ved minnene om sitt førte møte med Jens Bjørneboe. Mannen som gjennom sine dikt deltar på Anne Gretes første solo-Lp «Fullmåne». LPen/CDen er kommet i butikkhyllene denne uken, og består av 12 (på CDen 14) Bjørneboe-dikt som Anne Grete har tonesatt og gitt en personlig vri. For, presiserer hun, intensjonene med platen var aldri å lage et korrekt eller komplett portrett av dikteren Jens Bjørneboe. 

– «Fullmåne» presenterer noen av hans dikt sett gjennom mine øyne, hvordan jeg opplever Jens Bjørneboe, forklarer Anne Grete som har jobbet med Bjørneboe-stoff ved en tidligere an ledning. Hun hadde en sentral rolle i skuespillet «Til lykke» med dagen», et stykke basert på Jens Bjørneboes dikt. 

Starte på nytt

– Det var dette arbeidet som fødte ideen om en Bjørneboe-LP. Men da jeg startet det konkrete arbeidet med «Fullmåne», oppdaget jeg raskt at jeg måtte droppe planene om å bruke noen av diktene fra «Til lykke med dagen» på den nye LPen.

De var altfor nært knyttet til akkurat det stykket til å la seg overføre til en helt ny LP på en vellykket måte. Jeg ble nødt til å starte fra begynnelsen igjen, sier Anne Grete som oppdaget «romanforfatteren» Bjørneboe i gymnastiden, mens «dikteren» Bjørneboe forble et relativt ukjent blad for henne inntil 5-6 år siden. 

Stemningsfulle sanger

De 12 (14) låtene som kan høres på «Fullmåne» er de som er igjen av 30 dikt som Anne Grete opprinnelig satte musikk til. 

– Selve utvelgesesprosessen fungerte ganske instinktivt. Diktene jeg plukket ut i første omgang var de som grep meg direkte, og etter hvert fikk de følge av ytterligere noen som vokser på deg etter hvert. Tekstene har det til felles at de har satt meg i stemning, og ut i fra min egen stemning har sangene vokst fram, forteller Anne Grete, som på LPen skifter mellom vare, personlige, mer tradisjonelle musikk-til dikt-låter og fyldig arrangerte sanger som hviler på et tungt, syntetisk teppe. 

– Spennvidden på LPen er nok større enn på noe annet jeg har gjort tidligere, men et felles trekk er kanskje at jeg har gitt arrangementene et moderne 80- talls sound, fortsetter Anne Grete. 

Hun har fått hjelp i studio av folk som Frode Alnæs, Kjetil Bjerkestrand og Sidsel Endresen. Musikere man normalt assosierer med litt andre typer musikk enn den hun selv har stått som representant for. 

På høy tid

– Hele LPen er et uttrykk for at jeg følte det var på høy tid til å gjøre noe eget, utenfor et bandkonsept. Og da er det jo liten vits i å bruke de samme musikerne som man ellers pleier å samarbeide med. Og skal jeg først gå utenfor min egen krets, føltes disse som et naturlig valg, svarer Anne Grete som ikke helt liker insinuasjonene om at hennes tidligere gruppe Can Can er oppløst. «Pause på ubestemt tid» passer bedre, hevder hun. 

– Jeg tror at vi har hatt godt av å komme litt bort fra hverandre. Det går jo ikke an å nekte for at jeg hadde en ganske dominerende stilling i Can Can, så for Per (Vestaby) og Øyvind (Hansen) må det være deilig å slippe «gamlemor» i en periode. I en gruppe er det dessuten alltid enkelte sider ved deg selv som det ikke er plass for, og innimellom er det deilig å få ut litt mer av sitt ego! 

Slik Per og Øyvind får gjennom sitt nye og plateaktuelle band Mercury Motors. Og jeg gjennom «Fullmåne», konstaterer Anne Grete Preus som foruten å kunne høres på noen få kutt på LPen med filmmusikken til Wam/Vennerøds nye film «Hotel St. Pauli», sannsynligvis også blir å se og høre på utvalgte norske scener over påske. 

– Jeg planlegger en del konserter utover våren, men vel å merke ikke med LP-besetningen. Det blir i denne omgang bare Ole Giørtz med full maskinpark og meg på gitar. Samt lys- og lyd mann. Tanken er at det skal være en turné som er like forberedt og proff både på lys- og lydsiden som en Can Can-turné, men i en mindre og mer «menneskelig» målestokk, sier Anne Grete Preus. 

Av Leif Gjerstad

(Intervju første gang publisert i flere aviser i mars 1988. Denne versjonen er hentet fra Bergens Tidende 16. mars 1988)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *