Siden det er påske, har Leffe bedt to gode venner og erfarne krimanmeldere om å anbefale hver sin bok til påske. Adressa-journalist og forfatter Ole Jacob Hoel går for Belinda Bauers «Brennepunktet» og hvorfor kan du lese her.
Belinda Bauer: «Bristepunktet» (Cappelen)
Jack er elleve, eldstemann i en søskenflokk på tre, på biltur med mor. Bilen får motorstopp, og mor etterlater de tre i veikanten på motorveien med klar beskjed. Ikke forlat bilen før jeg er tilbake. Det er bare det at hun kommer ikke tilbake.
Det er utgangspunktet for en svært god, svært spennende, svært rørende, svært original og også ganske morsom historie. En gutt på 14 livnærer seg og sin familie (to yngre søstre) med sin innbringende jobb som innbruddstyv. Samtidig jobber han med å finne ut hva som skjedde med mora, og å få den han er overbevist om at myrdet henne tatt for ugjerningen.
Bauer ble nominert for Bookerprisen 2018 for denne, og det er visstnok første gang en krimroman er funnet verdig til en nominasjon til en av verdens mest prestisjefulle priser.
Jeg tror ikke dette innebærer at «Bristepunktet» hever seg skyhøyt over all annen krim litterært sett. Men svært god er den. Det er kanskje den beste i et svært godt (men undervurdert, i hvert fall utenfor Storbritannia) forfatterskap. Og den er den beste av de krimbøkene jeg har lest hittil i år, selv om jeg har lest mye svært bra krim allerede i 2019 – med Mikael Niemi og Camilla Grebe i finaleheatet for årets beste påskekrim.
Av Ole Jacob Hoel