«Blue Velvet» er spilt inn av blant andre Tony Bennett og Lana del Rey. Men det er Bobby Vintons versjon som David Lynch brukte som ledmotiv i sin film av samme navn. I disse dager er det 60 år siden Bobby Vinton gikk til topps på singellistene med «Blue Velvet».
Da Bernie Wayne skrev låten våren 1951, var det inspirert av en kvinnelig hotellgjest som gikk i «blue velvet». Tilbake i New York oppsøkte han Columbia Records for å selge inn låten og fikk straks napp. Plateselskapet mente den var som skreddersydd for Tony Bennett, , og i juli samme år tok Bennett låten med seg inn i studio.
Men han var ikke den eneste som fikk sansen for låten. Både Bill Farrell og Arthur Prysock spilte inn «Blue Velvet» omtrent samtidig med Bennett, og selv om Farrell spilte inn sin versjon noen dager etter Bennett, kom Farrells singel i handelen en uke før Bennetts. Det var imidlertid Tony Bennetts versjon som gikk best, og som ga amerikaneren en mindre hit med «Blue Velvet» høsten 1951.
Bobby Vintons blå plate
Likevel var det nok mange som mente at hele låtens potensial ikke var tatt ut, så i årene som fulgte kom både The Clovers og The Statues med sine versjoner – før Bobby Vinton satte kronen på verket i 1963. Backet av Burt Bacharach and his Orchestra gikk «Blue Velvet» helt til topps på singellistene i september 1963.
Den ble dermed den 28-årige artistens andre listetopper, etter «Roses Are Red (My Love)» året før. Men muligens kunne «Blue Velvet» unnsluppet Bobby Vinton, dersom han ikke sommeren 1963 hadde fått en stor hit med låten «Blue On Blue». Det fikk noen glupe hoder til å foreslå at Bobby Vinton burde spille inn et album med låter som alle hadde «Blue» i tittelen. Som sagt, så gjort – og i august 1963 kom albumet «Blue On Blue» med tolv blå låter, hvorav «Blue Velvet» var en av dem.
Går til filmen
En av dem som digget Bobby Vintons «Blue Velvet» da den kom var 17-åringen David Lynch. Han likte den faktisk så godt at han bare noen år seinere fikk ideen om å lage en film som bygget på den litt mystiske stemningen han mente å fornemme i «Blue Velvet». Og da han på 1980-tallet var etablert som filmregissør skred han til verket.
Filmen «Blue Velvet» ble en av Lynchs største suksesser, med en handling hvor den psykiske uhyggen sprer seg, og hvor vi allerede i åpningsscenen får høre nattklubbsangeren Dorothy (Isabella Rossellini) framføre en litt langsommere og mer desperat versjon av «Blue Velvet». Sammen med Bobby Vintons «Blue Velvet» står Roy Orbisons «In Dreams» sentralt i filmen, og musikken brukes både til å illustrere og kommentere handlinger og stemninger.
Mens filmen «Blue Velvet» ga Dennis Hopper (i rollen som gangsterpsykopaten Frank) et stort comeback, ga den også Bobby Vintons låt en ny runde på topplistene. Mens Vintons album «Blue On Blue» ble gjenutgitt som… ja, du gjettet riktig… «Blue Velvet».
Av Leif Gjerstad