Can Can kommer igjen

Noen måneder etter dette intervjuet ble Can Can belønnet med Spellemannpris for debutalbumet «En lek i forhold». (Foto: www.rockipedia.no)

I oktober i fjor holdt Can Can sin aller første offentlige opptreden. Og stedet de valgte til sin debut var Moron Club i Kristiansand. 

På lørdag er bandet tilbake i Siliuskjelleren, og med i bagasjen har gruppa sin helt ferske debut-LP, «En lek i forhold». 

– Tekstene handler i stor grad om mellommenneskelige relasjoner og menneskers innerste følelser. Av den grunn har vi også bevisst gått inn for å skape melodiøs og stemningsfull musikk som kan formidle dette på en enkel og oppriktig måte, forklarer Can Cans vokalist Anne Grete Preus bak sin lange pannelugg.

Sammen med bassist Per Vestaby var hun tidligere drivkraften i Veslefrikk, som hadde en nokså forskjellig musikalsk profil sammenliknet med Can Can. Utviklingen fra Veslefrikk til Can Can har vært helt naturlig og har strukket seg over lang tid, bedyrer Per. 

-Allerede i Veslefrikk var Anne Grete og jeg tent på litt mer melodiøs, eksperimentell og stemningsfull musikk. Men på grunn av Vestlefrikks stå-på-rykte, fikk vi ikke mulighetene til å prøve ut de nye ideene før i Can Can. 

Tre etablerte

Foruten Anne Grete Preus og Per Vestaby, består Can Can også av Jørn Christensen (gitar) og Øyvind Hansen (trommer). Jørn (som parallelt med CanCan spiller i den andre nye, store gruppa i norsk rock, Cirkus Modern) hadde fra før et lysende navn i rockekretser som gitarist i nyrock-gruppa De Press.

Øyvind derimot var helt ukjent, og ble bokstavelig talt hentet rett opp fra kjellerbandenes rekker. Men noen nervøsitet eller overdreven respekt for de etablerte kjemper følte han aldri. 

– Jeg rakk aldri å tenke på den store overgangen. Det tok bare tre timer fra jeg fikk tilbud om å være med i Can Can til jeg øvde med dem for første gang, minnes Øyvind som lyser opp i landskapet med sitt hår, men som ellers foretrekker en tilbaketrukket tilværelse. 

Mer rockete live

Ellers er Can Can nokså kritiske overfor de store plateselskapenes musikalske utgivelsespolitikk i Norge, og tilsvarende optimistisk spente når de snakker om den pågående turneen, som de har døpt til The Love of Performance Tour».  Etter spillingen i Kristiansand setter de kursen mot Sverige og Danmark, hvor de skal spille fram til midten av oktober. 

– Sammenliknet med plata vil publikum på denne turneen få oppleve et langt mer rockete Can Can. Det skal være forskjell på studio og livemusikk, avslutter Per Vestaby. Som etter mer enn ti år i bransjen fremdeles utstråler entusiasme, men som samtidig har lært seg hvor viktig det er å stå med beina trygt plantet på jorda. Selv når det gjelder Can Can. 

Av Leif Gjerstad

(Intervju første gang publisert i flere aviser i september 1984. Denne versjonen er hentet fra Fædrelandsvennen)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *