Dagen før David Bowie 8. januar 1972 fylte 25 år slapp han sin nye singel «Changes». Den varslet helt riktig en ny fase i britens karriere.
Låten ble han inspirert til å skrive etter en tur til USA tidlig i 1971, og litt seinere samme år fant den sin form i Trident Studios i London. Der jobbet han med det som skulle bli albumet «Hunky Dory», og der inngikk også «Changes» som LPens åpningskutt.
At en så sterk låt åpner et album føles helt naturlig, men det føltes ekstra riktig med «Changes» på «Hunky Dory». For ikke bare varslet «Hunky Dory» en stilretning for briten, i tillegg omhandler jo teksten på «Changes» nettopp hans egen søken etter og ønske om forandring.
Med noen refleksjoner rundt usikkerheten endringer skaper i første vers og konformitetskravene foreldre gjerne stilte til sine barn i andre vers, mens han i refrenget stammende fastslår at hans ønsker om ch-ch-ch-ch-changes ikke handler om å «be a richer man», men om å bli «a different man». Tross alt, «time may change me/But I can’t trace time», slik Bowie synger.
Da «Changes» ble sluppet, virket ikke omverdenen så altfor interessert. Den floppet, i likhet med «Hunky Dory«-albumet, helt til Ziggy Stardust-hysteriet få måneder etter ga nytt liv til både singel og album. Og i dag betraktes gjerne «Changes» som en av David Bowies aller fineste øyeblikk fra det begivenhetsrike 1970-tallet. Samtidig som analytikere peker på at den kanskje bedre enn noen av hans andre låter oppsummerer hva hele hans karriere egentlig handlet om.
Changes. Forandringer.
Av Leif Gjerstad
Les også: Hunky Dory – en av Bowies fineste
Se også video: