For noen dager siden falt David Ritschard sammen på direkten på svensk tv. Det ga ham oppslag også i norsk presse.
Da den svenske countryartisten David Ritschard skulle medvirke i direktesendte «Allsång på Skansen» gikk det fryktelig galt. I det han og programlederen Pernilla Wahlgren skulle starte allsangen falt han sammen og besvimte, midt på scenen. Han fikk fort hjelp backstage og heldigvis gikk det bra. Han hadde «bare» besvimt og hentet seg fort inn igjen.
Men det spesielle med Ritschard er at noe liknende har skjedd ham før på svensk tv. Da han skulle være gjest i tv-programmet «Jills veranda» kollapset han i et platestudio i Nashville, midt under innspilling av det populære musikkprogrammet. Den gang måtte han fraktes til sykehus og undersøkes grundig, før han kunne bli dimittert.
– Jeg må være den første artisten som har falt sammen på svensk tv to ganger, kommenterte Ritschard lakonisk etter kollapsen på Skansen.
Ukjent i Norge
I den forstand er det heller ikke så rart at bølgene fra tv-besvimelsen nådde også norske medier. Dagbladet var først ute med å melde om den dramatiske hendelsen, og fikk siden følge av flere andre norske nyhetsorgan. Men bortsett fra det er Ritschard et heller ubeskrevet blad i Norge.
Riktignok ga Klassekampen David Ritschards andre album «Blåbärskungen» en femmer og karakteriserte plata som «Perfekt arbeidsmusikk» da det kom ut høsten 2021. Foruten Klassekampen var det bare et par andre norske medier som fikk med seg «Blåbärskungen», selv om albumet naturlig nok ble nevnt i norske medier da det noen måneder seinere ble en av Sveriges to nominerte til Nordic Music Prize.
Spesiell artist
Men der stopper det også. Utover det har jeg ikke kunnet finne noe om artisten David Ritschard i norske aviser. Og det er sikkert greit nok, men siden han er så spesiell som han er og har så mye å fare med som han har, kan jo jeg bruke fallet på svensk tv som unnskyldning og knagg til å løfte ham litt fram som artist.
For 34-åringen fra Stockholm skiller seg kraftig ut fra det meste du kan tenke deg på stjernehimmelen. Jeg tviler sterkt på at noen vil bruke ordet sex-appeal om Ritschards visuelle framtoning, og han mangler også den selvsikre utstrålingen som kunne kompensere for manglende «look». Likevel har han det udefinerbare lille ekstra som for et par år siden til og med fikk Dagens Industri til å omtale ham som Sveriges beste liveartist.
Arbeiderpoet
Akkurat det kan sikkert diskuteres, men det som i hvert fall er udiskutabelt er at David Ritschard er en glimrende historieforteller med evne til å trylle fram sterke folkhemscountry-melodier som tekstene kan skinne naturlig i.
Og det gjør de gjerne med utgangspunktet i sliternes dagligliv i Stockholms sørlige drabantbyer – der han selv har tråkket sine barnesko og fortsatt bor. Han dyrker en slags kjøkkenbenkrealisme som balanserer fint mellom det klassebevisste og humoristiske. Tekstene byr på historiske perspektiv, samtidig som Ritschard har en skarp og treffsikker observasjonsevne med øye for detaljer og et hjerte som banker for fellesskap og solidaritet. Han er, for å si det med en av hans egne tekster, «Sveriges Johnny – utan cash».
Startet med bluegrass
At det ble klassisk country (med tiden også med elementer fra folk og soul) har Ritschard forklart skyldes den gamle filmen «Bonnie & Clyde». Den så han som 18/19-åring og han forelsket seg straks i bluegrassmusikken i filmen. Det tok ham videre til gamle helter som Bill Monroe, og ønsket om å forlate sin baryton til fordel for tenor.
Kjærligheten til bluegrass manifesterte seg i hans første grupper Spinning Jennies og Green Line Travelers (sistnevnte med referanse til Stockholms t-banelinje «gröna linjen»). Men da Ritschard opplevde at sjangeren ikke var optimal for å fortelle historier, beveget han seg i retning klassisk country.
Debut og fotballsang
Platedebuten som soloartist kom med albumet «Brobrännaren» i 2019, men enda mer oppmerksomhet fikk han da han året etter spilte inn fotballhyllesten «Vi ses snart igen» til ære for favorittlaget Hammarby IF, sammen med Weeping Willows-vokalist Magnus Carlsson. Den er blitt strømmet nærmere tre millioner ganger på Spotify, men alle inntektene fra singelen ga Ritschard og Carlsson til fotballaget Hammarby.
Som liveartist var Ritschard på dette stadiet nokså etablert, men ikke mer enn at han og hans gamle band Green Line Travelers ble ydmyket da de skulle spille på festivalen Stockholm Americana. For at ikke programmet skulle bli for stramt, foreslo noen å kutte de ukjente bandene på «blåbærscenen». Og blant disse «blåbærsbandene» var selvsagt også Green Line Travelers.
Søt revansje
Så vidt jeg har forstått ble de ikke strøket fra programmet likevel, men episoden satte sine spor. Og da Ritschard etter utgivelsen av kritikerroste «Brobrännaren» ble hyllet som «Gröna linjens Hank Williams» visste han også hva neste album skulle hete: «Blåbärskungen».
Her tok David Ritschard nye skritt både som historieforteller og låtskriver, samtidig som etterspørselen etter Ritschard og hans band Krokodiltårarna ble så stor at han sa opp deltidsjobben på Systembolaget på Södermalm.
Nå er David Ritschard endelig artist på heltid, så får vi bare håpe at de to kollapsene på SVT ikke blir enda flere.
Av Leif Gjerstad
Les også: Årets svenske album 2021
Se også video: