Dungen legger lyd til stumfilm på Sentrum Scene

Proggheltene i Dungen har satt musikk til en 90 år gammel stumfilm. Konsert i Oslo i kveld. (Foto: Ken Andersson/Dungen Music)

Svenske Dungen har i alle år søkt næring i gamle tradisjoner og gjort det til sitt eget. I fjor gikk de like godt helt tilbake til 1926, ved å sette musikk til en stumfilm. I kveld framfører de hele verket på Sentrum Scene, mens filmen vises på bakteppet.

Filmen er Lotte Reinigers animasjonsfilm fra 1926, «The Adventures of Prince Achmed», som gjennom Dungens musikalske bearbeiding er blitt til instrumentalalbumet «Häxan». Et prosjekt som startet ved at Cinemateket i Stockholm i 2013 spurte Dungen om de kunne tenke seg å tonsette en animasjonsfilm fra kinoens arkiv.

– Det var et ærefullt oppdrag som vi bare følte vi måtte si ja til, selv før vi hadde tenkt noe på hvilken film vi skulle velge, har Dungen-sjef Gustav Ejstes uttalt om prosjektet. Det endte med at valget falt på Reinigers film, som visstnok skal være verdens eldste animasjonsfilm som fortsatt eksisterer.

– Da vi først begynte å jobbe, gikk det kjapt. Vi konsentrerte oss på å finne musikkstykker til ulike deler av filmen, har Ejstes fortalt til den svenske sajten Popmani. På det tidspunktet handlet det riktignok ikke om en plate, men et liveprosjekt med Reinigers film og Dungens musikk som ble framført to ganger i Stockholm og en gang i Göteborg.

Det gikk så bra at Dungen kort tid etter gikk i studio og spilte inn plateversjonen «Häxan», en komprimert versjon som ble utgitt i fjor. Albumet ble stort sett veldig godt mottatt av kritikerkorpset og befestet Dungens posisjon som Skandinavias fremste proggband, der de med surklende orgler, fuzzgitarer, fløyter og andre elementer utforsker psykedelia, svensk folk, og progg og mikser det sammen til et uttrykk som er Dungens helt egne.

To avdelinger

Oslo-konserten på Sentrum Scene fredag er en av kun fire (i hvert fall i denne omgang) i Skandinavia, og vil være todelt. I første del vil filmen vises mens de spiller til, mens de i annen halvdel følger opp med en ordinær Dungen-konsert. Som vel egentlig ikke er så ordinær, slik de fleste som har sett Dungen live vet.

Multiinstrumentalist Ejstes og hans Dungen-kompiser Reine Fiske (som også har jobbet mye med Motorpsycho), Johan Holmegard og Mattias Gustavsson hører til den type band som elsker å improvisere og gjerne lar instrumentalpartiene ta den plassen og tiden de mener de fortjener. I ekte proggånd altså, bare hakket mer interessante og spennende enn de aller fleste andre vi forbinder med denne sjangeren.

Av Leif Gjerstad

Les også: Anna Järvinen: Fikk føling (intervju med Järvinen og Ejstes)

Se også: Dungen «Achmed flyger» (fra «Häxan»)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *