En varm hyllest til humor og fellesskap

I dette lille huset hadde Tage Danielsson og Hasse Alfredson base i over 30 år. (Foto: B-Reel Films)

Hele Sverige elsket Hasse & Tage. En ny dokumentarfilm viser at komikerparet også hadde varme følelser for hverandre.

Hasse och Tage er et begrep i Sverige. I nærmere 30 år jobbet Hans Alfredson (1931-2017) og Tage Danielsson (1928-1985) tett sammen om en rekke revyer, forestillinger, plateinnspillinger og filmer. De skapte klassiske rollefigurer og de improviserte med en kreativitet og humor som fikk folk til å vri seg i stolene av latter. Men de var også så mye mer enn «bare» munnrappe komikere. Bak alle morsomhetene var de i tillegg engasjerte samfunnsborgere med hjertet til venstre som kommenterte sin samtid og ikke vek unna for å delta aktivt i samfunnsdebatten.

 Og hele tida banket deres humanistiske hjerter i takt – og for hverandre som nære venner og samarbeidspartnere, helt fram til Tage Danielson døde av kreft i 1985.  For to år siden døde også Hasse Alfredsson, og nå har radarparet fått sin fortjente filmhyllest i form av dokumentaren «Hasse & Tage – en kärlekshistoria».

Varmt og vakkert

Det er Jane Magnusson som har festet livene til Hasse og Tage til filmduken. Og det er blitt en veldig varm og vakker film hvor Magnusson (som i fjor sto bak en dokumentar om Ingmar Bergman) får fram det lekne, kreative samspillet dem imellom, men som framfor alt fokuserer på det nære vennskapet mellom Alfredson & Danielsson. 

Les også: Nyansert bilde av Ingmar Bergman

Det lyser av varme og gjensidig respekt når deres forhold og samarbeid skildres. Et samarbeid som var fundamentert på deres ulike personligheter, med Alfredson som den eksplosivt munnrappe improvisatøren og Danielsson som den roligere og mer ettertenksomme. To menn som utfylte og gjorde hverandre sterkere, og som visste å sette pris på den andres egenskaper. Slik som i en rørende filmscene som har fanget Tages kjærlighetsfulle blikk på Hasse i ulike situasjoner.

Sveriges humorkonger

I Norge er Hasse & Tage kanskje best kjent for filmer som «Att angöra en brygga», «Äppelkriget» og «Släpp fångarne lös – det är vår». Men da de to siste kom på 1970-tallet var paret for lengst godt etablert som Sveriges mest innflytelsesrike humorkonger. 

For historien til de to startet allerede i 1956, da Hasse Alfredson fikk et vikariat på Sveriges Radio, der den tre år eldre Tage Danielsson allerede jobbet.  Danielsson var i starten Alfredssons sjef, men de trivdes så godt i hverandres selskap at de begynte å jobbe sammen som komikerpar og i 1961 startet det egne produksjonsselskapet AB Svenska Ord. Og med base i en liten rød stuga på Södermalm i Stockholm, der Alfredsson som nygift hadde bodd med kone og barn, utviklet og produserte de den ene revyen, forestillingen og filmen etter den andre, den ene mer populær enn den andre. 

Private filmer og bilder

I filmen får vi se små glimt av dette, samtidig som Jane Magnusson har fått tilgang til private bilder og filmopptak som gjør at vi kommer tettere innpå familiene Danielsson og Alfredson. Med mye glede og moro, der de leker og gjøgler med barna sine. Men også med alvor og stor sorg. For samtidig som varmen strømmer ut fra filmlerretet, får vi ta del av den personlige tragedien som begge fikk føle på. 

Som tenåring mistet Tage Danielsson en yngre bror i en bilulykke, mens Hasse Alfredson mistet en femårig sønn i en ulykke i hjemmet. Det var et tap begge bar på gjennom hele livet. Og det var noe som forente dem, selv om de ifølge filmen i svært liten grad snakket om sine forferdelige tap. Eller som Alfredson uttrykker det i filmen: «Vi hade en gentleman’s agreement om att inte prata om det».

Samfunnsdebatannter

I større grad enn de fleste komikere, deltok Hasse & Tage aktivt i samfunnsdebatten. De la aldri skjul på sin tilhørighet på den politiske venstresiden, og i takt med den voksende skuffelsen med socialdemokraterna på 1970-tallet beveget de seg lengre ut på venstresiden. Faktisk så pass langt at Alfredson foreslo at Sverige burde gi plass til en liten «fristat», hvor man kunne eksperimentere med en klasseløs, sosialistisk struktur. Mens Danielsson ble overvåket av det svenske sikkerhetspolitiet Säpo, på grunn av sine sterke sympatier for og tette kontakter med ytre venstre. 

Men nettopp dette sier også noe om Hasse & Tages unike posisjon i sitt hjemland. Til tross for at mye i deres revyer var dagsferske kommentarer som kunne speile deres holdninger, splittet ikke deres politiske engasjement folkhemmet. Tvert i mot innrømmer en tidligere framtredende Moderat-politiker at de elsket Hasse & Tage, men at de var misunnelige på venstresiden som hadde dem. Hadde også høyresiden hatt noen slike støttespillere, kunne det muligens vært lettere å vinne valg.

Vennskap og folkhem

Da Tage Danielsson døde i 1985 holdt Hasse Alfredson en gripende tale om vennskap. Ifølge regissør Magnusson representerte også Danielssons bortgang slutten på en epoke i det svenske samfunnet. Da Hasse og Tage regjerte hørte og så alle de samme programmene på radio og tv. Hasse og Tage var et samlende punkt i det svenska folkhemmet. Dette bygget slo sprekker uten Hasse & Tage som lim.

Kanskje det også er en av grunnene til at filmen vekker både nostalgisk lengsel og trigger nysgjerrighet og lyst til å se mer av og med Hasse & Tage.

Av Leif Gjerstad

Les også: Hasse Alfredson – den største av dem alle

Les også: Hasse mellom to permer (arkivintervju fra 1994)

Se video: Hasse & Tage-trailer

Se video: Hasse & Tage «Spik i foten»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *