Jeg hadde stor sans for Lou Reed og jeg har stor sans for Ezra Furman. Da er det bare som det skal være at også Ezra Furman har stor sans for Lou Reed. Så stor faktisk at han har skrevet bok om Reeds legendariske «Transfomer»-album.
I boka (som kom ut på forlaget Bloomsbury for ei uke siden) tar Furman for seg spor for spor, og skriver nærmest et tematisk essay om hver enkelt låt. Den røde tråden kan enklest beskrives som jakten på Lou Reeds identitet, som Furman bruker sangene til å finne ut litt mer av. Han går inn i dem og reflekterer over ulike sider av Lou Reed han mener å kunne lese og høre seg til gjennom musikken.
Etter en innledning hvor han ser nærmere på henholdsvis «Lou The Queer», «Lou The Failure» og «Lou and Bowie», bruker han «Vicious» til å reflektere over hat/aggresjon, «Andy’s Chest» til å si noe om Reed og Warhol og «Walk On the Wild Side» om Reeds forhold til undergrunnskulturen. Og så videre, fram til «Goodnight Ladies» får utforske Lou og ensomhet.
Nytt album tidligere i vinter
Og mens vi er på Ezra Furman kan det jo være greit å minne om at amerikaneren kom med nytt album tidligere i vinter, «Transangelic Exodus». Et mulig nytt høydepunkt i Furmans karriere, der han som outsider dra på en paranoid biltur gjennom dagens USA, i selskap med en engel.
Av Leif Gjerstad
Les også: Ezra Furman: Mikser sjangere og kjønn