I dag fyller Ezra Koenig 40 år. Bursdagsgaven ga Vampire Weekend-sjefen seg selv og oss fredag. Da slapp den amerikanske trioen sitt femte studioalbum, «Only God Was Above Us».
Og etter noen kjappe gjennomhøringer tør jeg påstå at dette må være deres beste siden debuten for mer enn 15 år siden (og neida, har ikke glemt deres forrige også svært gode album «Father of the Bride» i denne sammenheng)
Konstant særpreg, stadig utvikling
Noe som hele veien har fascinert med Vampire Weekend at de gjennom alle år har beholdt sitt særpreg og vært i stadig utvikling, samtidig som de har hatt en så klar identitet at det aldri har vært vanskelig å skille Vampire Weekend fra andre.
Dette passer godt også på «Only God Was Above Us», så gjennomført Vampire Weekend og likevel så leken og full av vilje til å prøve nytt. På det nye albumet betyr det at deres varemerke, de vestafrikanske highlife-gitarene med en litt sofistikert paul simonsk New York-stemning, er litt tonet ned, mens fuzz og litt pønka støydriv og energiske hiphop-rytmer fyller rommet sammen med pianoer, orkestrale partier og kor med så vakre og herlige poprefrenger og strykere at halvparten kunne være nok.
Turnéstart på bursdag
Samtidig som de musikalske referansene er mange og vidtfavnende, kretser Ezra Koenigs tekster mye rundt mørke temaer som ses gjennom historiske briller. Som i låten «Classical» med tekstlinjen «How the cruel, with time, becomes classical» – om hvordan bruk av rå makt i historiens lys ofte ses gjennom et mer romantisk skjær.
Det vil ikke forbause om også «Only God Was Above Us» med ettertidas briller vill få klassikerstatus, mens dagens turnéstart utendørs i Austin kan bli en gedigen bursdagsfest med bursdagsbarnet i en sentral rolle.
Av Leif Gjerstad
Se video: