15. oktober åpnet Bokmessen i Frankfurt, med Norge som årets «hovedland». Norske aktører satset i den anledning 52 millioner kroner på å synliggjøre norsk litteratur. Også bransjebladet Bok og Samfunn satset, ved å produsere et tysk- og et engelskspråklig magasin hvor kjente og mindre kjente norske forfattere presenteres for utlendinger. Dette intervjuet med John Kåre Raake ble gjort i august 2019 for publisering i de to nevnte tysk/engelske magasinene.
Oslo: Da John Kåre Raake fikk nei til sitt filmmanus om en arktisk thriller, ble det i stedet en bok. Det gikk så bra at «Isen» nå trolig også blir tv-serie.
– Jeg hadde levd lenge med min fiktive karakter Anna Aune, men uten at jeg fant noe sted å plassere henne. Da ideen om en thriller fra isødet rundt mørke, dramatiske Nordpolen tok form, skjønte jeg ganske raskt at jeg endelig hadde funnet et sted der den tidligere elitesoldaten Anna Aune kunne være, forteller John Kåre Raake om begynnelsen til det som skulle bli «Isen».
Med sin bakgrunn fra reklamebransjen og som manusforfatter av de norske katastrofefilmene og blockbusterne «Bølgen» og «Skjelvet» var det likevel ikke mellom to permer 56-åringen først så for seg Anna Aune. Hun skulle opp på det store filmlerretet! Etter å ha researchet litt om Nordpolen og arktiske forhold utviklet han derfor thrillerkonseptet og pitchet ideen til et par filmprodusenter.
– Men jeg fikk ingen større respons. Jeg fikk følelsen av at konseptet kanskje havnet mellom to stoler, samtidig som det ville by på problemer med finansiering av en slik film, forteller Raake.
Tid til overs
Der kunne historien om «Isen» fort endt, hvis det ikke var for at katastrofefilmen «Bølgen» nylig hadde hatt premiere og braksuksess. Siden manusforfatter Raake var mellom to prosjekter hadde han litt tid til overs, med mulighet til å jobbe videre med historien om Anna Aune på Nordpolen.
– Jeg har alltid likt å skrive, og etter å ha jobbet med filmmanus følte jeg et sterkt ønske om å skrive noe lengre. En tekst der jeg kunne frigjøre meg fra replikkene som så sterkt dominerer et filmmanus, og der jeg fikk mulighet til å utvikle karakterer med plass til indre dialoger, forklarer Raake.
Budkrig
Det lyktes han med så godt at «Isen» ikke bare fant et norsk forlag, men også utløste en budrunde blant internasjonale forlag da boka ble presentert på bokmessen i Frankfurt i fjor. Åtte tyske forlag kjempet om rettighetene, og vinnerforlaget måtte ut med et sekssifret beløp i Euro. Og det altså for en bok med en debutant som fortsatt ikke hadde kommet ut i Norge.
Og for deg som ikke har lest boka, handler den altså om den traumatiserte tidligere elitesoldaten Anna Aune som blir med en 73-årig eksentrisk forsker på polferd med en luftputebåt. De skal dokumentere klimaendringenes ødeleggelser mens de lar seg drive med polisen, men et nødbluss som lyser opp den bekmørke himmelen over Arktis får dem til å forandre kurs. Til den kinesiske forskningsstasjonen Isdragen der de blir møtt av et forferdelig syn. Inne i basens laboratorium finner de forfrosne lik som kan tyde på en ulykke. Men funnet av drepte med skuddhull i panna i en annen brakke forteller en helt annen historie. De har med en massemorder å gjøre.
Siden de befinner seg på Nordpolen, har de dessuten med naturens voldsomme krefter å gjøre. Sultne isbjørner, eksploderende metangass, voldsomme bevegelser i skruisen, åpne råker som sluker liv og en bitende kald vinterstorm lager en klaustrofobisk ramme rundt fortellingen som også trekker inn storpolitikk. For vi erfarer raskt at kinesernes forskningsstasjon er mer enn bare vitenskapelig begrunnet. Supermaktene USA, Russland og Kina ønsker alle å posisjonere seg og styrke sin kontroll over de rikdommene et framtidig mildere Arktis kan by på. Og i denne kampen er tap av menneskeliv ikke like viktig.
Tenker visuelt
At handlingen i boka er så sterkt drevet av action, tilskriver Raake sin egen bakgrunn.
– Som reklamemann og forfatter av filmmanus har jeg lært å fortelle historier og tenke visuelt. Dette har jeg tatt med meg videre når jeg skriver litterært. Og siden jeg er glad i historier med action, preges også det jeg skriver av det, sier Raake.
– Både i «Bølgen», «Skjelvet» og «Isen» spiller voldsomme naturkrefter en stor rolle. Hva kommer denne fascinasjonen for naturen av?
– Det har sikkert med min oppvekst å gjøre. Jeg vokste opp i Skudeneshavn på Vestlandet, og der er naturen dramatisk. Der lever du tett på naturen, og der føler du virkelig på at naturen kan være voldsom. Når vi i dag dessuten opplever mer og mer ekstremvær, så får vi også i større grad oppleve de fysiske konsekvensene av det vi har gjort med miljøet. For menneskeheten er det dramatisk, men for en historieforteller byr det også på store muligheter, svarer Raake.
Kommer på tv?
Kanskje er det bare slik det bør være, at det som startet som en filmidé og ble til en bok, nå med stor sannsynlighet også snart blir en tv-serie? For John Kåre Raake betyr framgangene med «Isen» i hvert fall større frihet med flere muligheter.
– Mitt talent er å finne historier, og jeg har 20 års erfaring fra reklame med å utvikle ideer. Det vil ganske sikkert komme flere bøker med Anna Aune – den neste kanskje høsten 2020? – samtidig som jeg ganske sikkert vil fortsette å jobbe med film og tv-serier. Men i større grad enn tidligere vil jeg nå kunne se an ideer og plassere dem der de hører mest naturlig hjemme. Enten det er mellom to permer eller på et filmlerret, avslutter John Kåre Raake.
Av Leif Gjerstad
NB! 15. oktober åpnet Bokmessen i Frankfurt, med Norge som årets «hovedland». Norske aktører satset i den anledning 52 millioner kroner på å synliggjøre norsk litteratur. Også bransjebladet Bok og Samfunn satset, ved å produsere et tysk- og et engelskspråklig magasin hvor kjente og mindre kjente norske forfattere presenteres for utlendinger. Dette intervjuet med John Kåre Raake ble gjort i august 2019 for publisering i de to nevnte tysk/engelske magasinene.