Hva ville du gjort hvis en svær fyr banker på døra ved midnatt og truer med at han skal «kick your ass» med mindre bandet hans får kontrakt? Sub Pop-sjef Bruce Pavitt valgte å gi etter. Nirvana fikk kontrakt.
– Krist Novoselic er to meter høy og veier nærmere hundre kilo. Jeg hadde ikke noe særlig valg, sier Bruce Pavitt, godt fornøyd med at han faktisk ga Nirvana kontrakt vinteren 1989. For selv om Nirvana forlot det lille indie-selskapet før monstersuksessen med «Nevermind» to år etter, rakk både bandet og selskapet å bygge seg opp under sin tid sammen.
Fikk demo
Ifølge Pavitt startet samarbeidet med Nirvana våren 1988, da han fikk en demo bandet hadde spilt inn tidligere samme år. Han var ikke så overveldet av det han hørte, men stilte likevel på en konsert med bandet i Seattle like etter. Dit kom han sammen med sin Sub Pop-kompanjong Jonathan Poneman, men de var også bortimot de eneste i salen.
– Lokalet var helt tomt, og bandet hadde ikke så mye de heller. Men de fikset Shocking Blue-låten «Love Buzz» bra, erindret Pavitt da han nylig var på Bylarm for å snakke om Nirvanas debutalbum «Bleach». Med nettopp deres Shocking Blue-cover som førstesingel da den tid kom.
Pengelens
Men starten var litt trå, skal vi tro Pavitt. Verken bandet eller SubPop hadde særlig penger å satse.
– Da de på forsommeren spilte inn «Love Buzz» dristet jeg meg til å ringe dem og spørre om vi kanskje skulle splitte kostnadene. Men de la bare på røret, forteller Pavitt.
Pengemangelen forsinket da også prosessen så pass at singelen ikke ble sluppet før i november 1988. Da ble den til gjengjeld så pass godt mottatt at man gikk videre med planene om en ny utgivelse. EP hadde Sub Pop tenkt seg. LP hadde Nirvana bestemt seg for. Men fortsatt uten kontrakt.
– Det var under arbeidet med albumet at Novoselic dundret på døra mi, og framprovoserte en kontrakt, forteller Pavitt som på vegne av Sub Pop skrev kontrakt med Nirvana for tre album. Det var den første kontrakten av dette slaget som Sub Pop hadde inngått. Det var også den klart største.
Gunstig investering
Å skrive kontrakt er likevel noe helt annet enn å trykke penger, og da «Bleach» begynte å ta form og nærmet seg utgivelse, var det «Love Buzz» om igjen. Sub Pop manglet penger for å finansiere utgivelsen. Redningen kom gjennom en venn av Nirvana, Jason Everman, som lånte Sub Pop litt over 600 dollar for å sikre at plata kunne gis ut og få distribusjon.
– Det skulle vise seg å bli en god investering for ham. Avtalen var at han skulle få fem cent for hvert album som ble solgt, opplyser Pavitt. Og litt rask hoderegning tilsier at Everman dermed ville få tilbake pengene sine dersom «Bleach» solgte 12.000.
– Men plata solgte 40.000 i løpet av ganske kort tid, og etter at Nirvana forlot oss og ga ut «Nevermind» på majorselskapet DGC Records tok salget av for alvor. I dag har «Bleach» solgt rundt to millioner, konstaterer Pavitt om plata som satte Sub Pop på kartet som det viktigste indie-selskapet på grungetida.
Av Leif Gjerstad