San Francisco: Hyler du høyt nok, kommer kanskje politiet. Lørdag 3. juni er det nøyaktig 60 år siden politiet i San Francisco stormet City Lights Bookstore for å beslaglegge Allen Ginsbergs diktsamling « Howl». (NB! Første gang publisert i juni 2017)
I dag er « Howl» («Hyl») et av vår tids mest leste og best kjente dikt, men da det lille forlaget City Lights i 1957 publiserte Allen Ginsbergs diktsamling var språket og de seksuelle referansene nok til å skape storm. Mange samfunnsstøtter ropte over seg om litterært søppel, og noen gikk enda litt lenger ved å erklære innholdet for obskønt.
Resultatet ble at forleggeren Lawrence Ferlinghetti ble anmeldt, og politiet tok oppgaven sin såpass seriøst at de stormet forlaget og bokhandelen City Lights Bookstore. Onsdag 21. mai 1957 ble 520 kopier av «Howl» beslaglagt og Ferlinghetti arrestert.
– Aksjonen kom ikke helt uventet, men var likevel nokså absurd. Og rettsaken forløp i samme spor. Påtalemyndighetene førte bare to «eksperter» til å tale deres sak, og de var begge prototypen på mosegrodde akademikere. Den ene konkluderte med at «den litterære verdien av dette diktet er helt neglisjerbart». Mens den andre fastslo at «å lese dette diktet føles som å krabbe i kloakken. Jeg kan forsikre dere om at jeg kom meg gjennom det så fort som overhodet mulig», erindret Lawrence Ferlinghetti i sin oppsummering av rettsaken, da vi traff 78-åringen på hjemmebane i 1997.
God pr
Men som kan skje i slike rettsaker, ble utfallet et helt annet enn påtalemyndighetene håpet på. Ikke bare ble Ferlinghetti frikjent, men publisiteten som både hans forlag, bokhandelen og ikke minst Allen Ginsberg fikk, økte salget og plasserte forlaget i sentrum av det litterære outsidermiljøet.
– I tillegg fikk saken litterære ringvirkninger. Obskønitetsanklagene mot « Howl» og den påfølgende seieren i rettsalen skapte juridisk presedens, slik at vi kunne utgi «Lady Chatterley’s elsker» og Henry Millers «Krepsens vendekrets», har Ferlinghetti (som fortsatt lever, 98 år gammel) uttalt.
Trendsettere og rollemodeller
Rettsaken mot og frikjennelsen av Ferlinghetti varslet også beat-generasjonens inntreden på den litterære arenaen. Fra å ha vært en relativt marginal outsider-gruppering, ble beat-poetene trendsettere og rollemodeller for rastløse og opprørske ungdommer på 1950- og 1960-tallet.
Jack Kerouacs «On The Road» ble bortimot en bibel for kommende ungdomsgenerasjoner, og Allen Ginsbergs « Howl» skal nå ha solgt nærmere millionen eksemplarer. Og selv om Kerouac døde allerede i 1969 og Ginsberg forlot oss i 1997, lever myten om dem og deres beat-venner videre. Så seint som i 2012 ble «On The Road» filmatisert av Walter Salles (regi) og Francis Ford Coppola (produsent) og sørget for at litt støv ble virvlet opp igjen, mens ekkoet fra «Howl» fortsatt klinger i litterære ører – 60 år etter politiets mislykkede kommandohyl.
Av Leif Gjerstad