Odd Børretzen ble popstjerne på 1990-tallet, men huskes kanskje like mye for sine kåserier i NRK gjennom fem tiår. Nå har Lars Ulseth samlet alle kåseriene i boka i «Odd Børretzen – Med andre ord, naturligvis».
(Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg har kjent Lars Ulseth i rundt fire tiår og i 2020 ga ut boka «Ole Paus – Pauspoeten» sammen med ham. Vi har i perioder også hatt en viss sosial omgang. Leif Gjerstad)
Åtte år etter at Lars Ulseth samlet alle hans sangtekster fra 1969 til 2012 i boka «Odd Børretzen: Da sier vi alt dette!» har han igjen dukket ned i Børretzens underfundige univers og kommet opp igjen med alle hans radiokåserier samlet mellom to permer. Og med drøye 250 kåserier fordelt på fem tiår (1960-2009) er det blitt en omfangsrik bok, på nærmere 450 sider.
I arbeidet med boka har Lars Ulseth tilbragt mye tid i Nasjonalbiblioteket, der han har fått adgang til NRKs omfattende radioarkiv med alle Børretzen-kåseriene. De har han seinere lyttet seg gjennom og transkribert, en tidskrevende prosess som Ulseth overfor NTB hevdet likevel var «en fest».
For alle de som hadde et forhold til Odd Børretzen (1926 – 2012) vil denne boka også være en fest å lese, så lenge man aksepterer kåseriets premisser og leser dem stykkevis, som små frittstående epistler over tid, heller enn i et stort jafs.
Kontaktet av NRK
Ifølge Ulseth hadde NRK-profilen og Reiseradioens far Johan Vigeland mye av æren for Odd Børretzens radiokarriere. Vigeland hadde lest Børretzens tegninger og tekster i Dagbladet, og likte dem så godt at han ved inngangen til 1960-tallet ba Børretzen skrive for radio.
Odd Børretzen takket ja til utfordringen, og dermed kunne NRK-lytterne vinteren 1960 for første gang ta del av Børretzens refleksjoner og formuleringer. Dog ikke med Børretzens stemme som selskap, for han ønsket ikke å lese sine egne tekster i radioen. Den oppgaven mente han burde gå til en profesjonell skuespiller, og det ble Rolf Søder som radiolytterne fikk høre, da Børretzens første kåseri gikk på lufta.
Fast kåsør
Samarbeidet med Vigeland ble tett og da Reiseradioen og Nitimen ble sjøsatt i henholdsvis 1963 og 1965 var det med Vigeland som kaptein og Børretzen som en av de faste i redaksjonen.
Gjennom Vigeland ble Børretzen også kjent med Otto Nielsen, som gjerne ville ha med Odd Børretzen i sitt program «Søndagsposten». Fra 1965 kunne NRK-lytterne dermed høre Odd Børretzen selv framføre sine kåserier som faste innslag i radio, og det ble på mange måter Odd Børretzens virkelige gjennombrudd i en lang karriere som etterhvert skulle omfavne så mye mer enn «bare» kåserier i radio.
Lune skråblikk
Det som gjorde Odd Børretzen så elsket av så mange har mye med hans evne til å ta for seg seriøse problemstillinger med litt uventede vinklinger. Han behersket det harselerende skråblikkets kunst ut til fingerspissene, der han på en lun og humoristisk måte delte sine betraktninger med publikum. Budskapet var som regel tydelig og kom klart fram, men ble formidlet på en måte som avvæpnet de som i utgangspunktet måtte være uenige med det radiostemmene sa.
Mye av det samme kan sies om plateartisten Odd Børretzen, og ifølge Ulseth er det da også klare forbindelseslinjer mellom sangtekstene og kåseriene.
– Mange av bildene og temaene fra kåseriene brukte han på nytt i sangene, sier Ulseth, som har bakgrunn fra platebransjen og jobbet med Odd Børretzen og Lars Martin Myhre på deres siste plateutgivelser.
Av Leif Gjerstad
Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg har kjent Lars Ulseth i rundt fire tiår og i 2020 ga ut boka «Ole Paus – Pauspoeten» sammen med ham. Vi har i perioder også hatt en viss sosial omgang. Leif Gjerstad