«Pstereo» (1990)
Bandet: Prepple Houmb, Kjartan Kristiansen. Persi Iveland, Sola Johnsen, Atle Karlsen
Produsent: Roger Valstad
Studio: Nidaros (Trondheim)
Plateselskap: CBS
«Pstereo» kom som best på 1. plass på VG-lista og fikk en Spellemannpris for «beste rockplate»
Kjartan Kristiansen forteller Leffe om «Pstereo»
Mens vi på «Blodig alvor» hadde hatt mye og på «Splitter pine» noe klart før vi gikk i studio, var det helt blanke ark på «Pstereo». Programmet hadde vært så pass hardt de siste årene at vi hadde tømt katalogen og ikke fått tid til å fylle opp.
At vi måtte begynne helt på scratch gjorde denne innspillingen til veldig forskjellig fra de andre to. Det «nye» med denne plata ble forsterket ved at vi nå begynte bli mer fortrolig med det å være i studio. Det preget også måten vi jobbet på.
Om mye var nytt, var noe også som før. Selv om Valstad kunne være så nøye at jeg kunne gå på veggen, hadde vi utviklet et veldig godt samarbeid på de to første platene. Det var derfor aldri noen ordentlig diskusjon om produsent og studio for «Pstereo». Det måtte bli Roger og Nidaros.
Siden vi ikke hadde noe klart før vi begynte innspillingen, trakk den ut i tid. Vi brukte flere måneder på Pstereo, men i effektiv studiotid tror jeg likevel ikke det var så galt. Parallelt med Pstereo holdt jo noen av oss på med andre prosjekter, og selv var jeg og Atle opptatt med filmmusikken til Pelle og Proffen-filmen «Døden på Oslo S».
Det var for øvrig også her jeg traff Yngve Sætre og jobbet med ham for første gang. Det skulle bli mer seinere!
Å skrive for film var annerledes og spennende, men det var ikke noen tette skott mellom Dumdum Boys og Oslo S. Derfor er «Englefjes» skrevet til filmen, mens «To tomme hender» er basert på temaer fra den. Også «Bulldetektor» på den neste Dumdum-skiva ble skrevet for filmen, men vi syns alle disse så bra som Dumdum-låter at de også havnet på våre egne plater.
Ellers er det mange detaljer fra innspillingen som er litt uklare for meg. På denne tida hadde vi jo omfavnet rock’n’roll-livsstilen på godt og vondt, og jeg hadde fingra litt vel langt ned i «godteposen».
Av låtene på Pstereo er jeg fortsatt veldig glad i «Tusen etasjer høi»! Ideen fikk jeg mens jeg satt i drosje på vei hjem fra Fornebu. Sjåføren kjørte over Vaterland, hvor det på den tida var mye graving og voldsomt høye byggekraner. Jeg er ikke sikker, men lurer på om det kanskje kan ha vært Oslo Plaza som ble bygget da? Uansett, da jeg gjennom bilvinduet så alle kranene peke mot himmelen, kom mye av Tusen etasjer-låten til meg. Både tekst og musikk, så da var det bare å dra hjem og få det ned før ideen glapp.
Av Leif Gjerstad
Les også: Dumdum Boys i pstereo (arkivintervju fra1990)
Alle Dumdum Boys-albumene er inkludert i serien «Kjartan forteller», der Kjartan Kristiansen forteller historien bak og rundt hvert enkelt Dumdum-album. Du kan se de andre her:
Flere Kjartan fortelller-saker her!
One thought on “Kjartan forteller om: «Pstereo»”