Madrugada i mer harmonisk lys

Madrugada dro til USA for å spille inn sitt nye album. (Foto: Autumn de Wilde/EMI Records)

Oslo: For ti år siden pakket de sine instrumenter og flyttet fra Stokmarknes til Oslo, med håp om å nå ut med sin musikk. Det har Madrugada klart, med 350.000 solgte av sine tre album. Men aldri har de levert et så godt album som nå. Hevder trioen selv.

Madrugadas fjerde album «The Deep End» slippes 28. februar, men «The Kids Are On High Street» har allerede sikret bandet en ny singelhit. Og med et åpent lydbilde, framstår det nye albumet som mer melodiøst og harmonisk enn den litt angsbiterske forgjengeren «Grit».

– Ikke så rart, for det var en turbulent fase både i og utenfor studio da vi jobbet med «Grit». Det var hakket før Madrugada sprakk, innrømmer Sivert Høyem, Robert Burås og Frode Jacobsen. Noe de forklarer med at deres gamle barne/ungdomskamerat og trommis Jon Lauvland Petersen sa takk for seg, samtidig som mange års rock’n’roll- slitasje for alvor begynte å gjøre seg gjeldende.

– Som band pusher du hverandre hele tida, men etter så mange år tett sammen kommer du til et punkt hvor du blir drittlei. Der var vi da Jon sluttet. Vi hadde suksess, men stemningen i bandet var dårlig. Vi var frustrerte og trakk i ulike retninger. Resultatet ble en kompromissløs og brutal plate med fokus på det ene vi kunne enes om: frustrasjonene, kommenterer Frode.

Solo- og sideprosjekt

Frustrasjonen resulterte også i at Sivert Høyem kastet seg ut i et soloprosjekt og Robert i et sideprosjekt, mens Frode jobbet både som plateprodusent (Savoy) og med filmmusikk..

– Vi trengte å gjøre våre egne greier, før vi igjen kunne fokusere på Madrugada, sier Sivert. I dag tviler han på at det blir flere enn denne ene soloplata fra hans side. 

– Nå har jeg det så godt i Madrugada at det ikke er behov for noe annet, sier Sivert som likevel skal ha funnet et romantisk holdepunkt utenfor bandet. Ryktene forteller at han er blitt kjæreste med Briskebys Lise Karlsnes.

– Hvor har du hørt det? Ingen kommentar, er Siverts eneste kommentar til de ryktene.

Heller L.A. enn Oslo

«The Deep End» er innspilt i løpet av to måneder før jul i Los Angeles, med stjerneprodusent George Drakoulias (Tom Petty, Jayhawks, Black Crowes) bak spakene.

– Vi kontaktet noen produsenter og sendte dem demoer. George var vårt førstevalg, så da han sa ja var det bare å pakke og dra. For han ville heller at vi skulle komme til «sunny L.A.» enn at han skulle måtte reise til høstmørke Norge, smiler Robert. Og tilføyer at det ikke nødvendigvis handlet så mye om Drakoulias uvilje mot Norge, som rent praktiske grunner.

– Vi hadde to måneder på oss til å spille inn og mikse plata, og det syns han var så pass snaut at han ville jobbe i et studio han kjente godt fra før av.

Derfor ble det Sound City-studioet, hvor blant annet Fletwood Mac spilte inn «Rumours» og Nirvana gjorde «Nevermind». Og derfor ble det lange studioøkter, selv om Madrugada stilte mer forberedt i studio enn noen gang tidligere.

– Vi jobbet tolv timer daglig, og i løpet av de to månedene hadde vi foruten søndagene bare fire dager fri. Likevel gikk det mye lettere nå enn da vi jobbet med «Grit». Vi hadde fått tilbake den positive energien, samtidig som vi klarte å kompromisse i ordets positive forstand. Vi trakk i samme retning, sier Frode mens Sivert tilføyer:

– Og det høres på «The Deep End». Den er Madrugada i det harmoniske, men likevel rockete hjørnet. Jeg setter veldig stor pris på denne plata!

Og så var de tre

«The Deep End» er også den plata hvor de har sagt farvel til nok en trommis. Jons erstatter Simen Vangen forlot bandet nylig, selv om avgjørelsen var tatt allerede før de dro til L.A.

– Simen kommer fra jazzen og har mange andre prosjekter gående. Han følte at Madrugada stjal for mye tid fra hans egne prosjekter, og bestemte seg derfor for å forlate bandet. Hans siste Madrugada-konsert var forrige helg på by:Larm i Stavanger, forteller trioen som har bestemt seg for å forbli nettopp det. En trio.

– Vi har en så lang og tett historie sammen, at det vil føles rart med et nytt fjerde medlem. Derfor velger vi å forbli en trio som trekker inn en trommis når vi skal i studio eller på veien, forklarer bandet. Som også kan fortelle at Erland Dahlen (Xploding Plastix og Kaada) sitter bak trommene når Madrugada legger ut på veien over påske en gang.

En som ikke er med på veien, men som trioen gjerne vil fornye kontakten med er Angelo Badalamenti. Han er best kjent for musikken på «Twin Peaks» og mange andre David Lynch-filmer, men han er også med på et kutt på Madrugadas «The Deep End».

– Vi har alltid hatt sansen for stemningene han skaper, og følte at vår låt «Hold On To You» passet ham. Han svarte ja på vår henvendelse, og da jobben var ferdig var han så positiv at han foreslo at vi kunne jobbe mer sammen, forteller Robert. Mens bandet med litt hjelp fra journalisten tillater seg litt uhøytidelige drømmer om denne Badalamenti-framtida:

– Kanskje blir det til at vi jobber sammen med ham på musikken til neste David Lynch-film? Det hadde vært kult!

Av Leif Gjerstad

(Intervju første gang publisert i Adresseavisen og Bergens Tidende, 17. februar 2005)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *