Nye sprell med Spellemann

106 dager inn i det nye året innbyr NRK til å feire fjoråret. Fredag tv-sendes årets Spellemannpris, der mange av vinnerne allerede er kjent.

Jula varer til påska, sies det. Og NRK er åpenbart enig siden de har valgt å legge utdelingen av årets Spellemannpris til en dato som ligger nærmere St. Hans enn nyttår. 

Sein feiring

Avgjørelsen er for lengst omtalt og kritisert av mange, og det er lett å si seg enig i kritikken. For det føles nokså rart når et program som skal feire musikkåret 2020 legges så langt unna året det gjelder at de fleste er mer opptatt av å planlegge sommeren. I tillegg føles det fryktelig trist om det er hold i de ubekreftede påstandene om at grunnen til «etter påske-sending» er at NRK ikke fant ledig plass i sendeskjemaet sitt før nå. 

Alle de andre helgene om vinteren er jo helst fylt opp med programmer der kjendiser skal presses inn i et eller annet reality-format. Og det er klart, alle må jo forstå at den beste måten for en allmennkringkaster å forvalte sitt lisensfinansierte samfunnsoppdrag på er ved å dytte kjendiser inn i noen heslige kostymer eller å gjøre pushups og liknende fysiske utskeielser på en strand. I en slik konkurranse har selvsagt norsk musikk ingen sjanse!

Hvem vinner?

For oss forståsegpåere blir det også mye vanskeligere å tippe vinnerne av de gjeve prisene når utdelingen blir så langt inn i det nye året. For er du vant med å skue framover, er det grenser for hvor mye du kan huske langt bakover i tid.

Men jeg gjør et forsøk likevel og roper her ut seks av årets vinnere: Sara Camille (barn), Okay Kaya (indie/alternativ), Maria Kannegaard Trio (jazz), Mads Erik Odde (folkemusikk/tradisjonsmusikk), Ivan Ave (rnb/soul) og Eldbjørg Hemsing/Simon Trpceski (klassisk).

Imponert? Kanskje egentlig ingen grunn til det, siden dette er det andre nye grepet NRK og Spellemannprisen gjør. De har delt ut flere priser i diverse sjangerprogrammer på radio i dagene før sending, slik at alle ovennevnte for lengst har fått sine trofeer når tv-sendinga starter i kveld.

Prinsippet med å dele ut noen priser utenfor tv-sendinga har eksistert i mange år og var lenge kontroversielt, men er ingenting jeg har klart å hisse meg særlig opp over. Med mange priser som skal deles ut (i år hele 25) ville det bli et usigelig langtekkelig maratonprogram dersom alt skulle med på tv i realtid. Alternativet ville måtte bli å kutte antall priser drastisk, for å gjøre prisutdelingen mer publikumsvennlig. Og det er i hvert fall ingen god løsning for musikken.

For langt spenn

Å dele ut noen priser i forveien kan derfor være greit av rent praktiske hensyn, men å spre prisene over fem dager som i år? Da begynner avstanden mellom selve offentligjøringen og tidspunktet for tv-sendingen bli så stor at Spellemannprisen som et programbegrep begynner å miste sin verdi.

Og hvem vinner de 17 prisene som faktisk blir delt ut fredag kveld? Jeg skulle gjerne delt med meg av tips, men 2020 oppleves som så langt unna at jeg tror jeg står over. Men: fikk en mail for et par dager siden som varslet at Motorpsycho er klare med et nytt album samme dag som Spellemannprisen sendes – der de selvsagt er med som nominert i kategorien rock. Og så bra som fjorårsalbumet «The All Is One» var får det bli min favoritt!. 

Av Leif Gjerstad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *