Fra Lippo Lippi befinner seg i en mellomfase. Duoens mye omtalte kontrakt med Virgin gikk overstyr etter utgivelsen av LPen «Light And Shade». Til høsten ventes en ny studio-LP med Fra Lippo Lippi, på deres nye selskap Record Station/BMG. Ventetiden døyver Nesodden-duoen med å slippe live- LPen «Crash Of Light» på egen etikett denne uken.
– «Crash Of Light» er en slags egotripp som er så pass bra at den fortjener å bli gitt ut. Vi tok opp en konsert fra fjorårets turné, og det er denne du hører på platen, uten fiksfakseri i studio, forteller Rune Kristoffersen og Per Øystein Sørensen som har et par turbulente år bak seg. Med «fiasko» på engelsk Virgin, men med suksess på Filippinene!
Mens våre hjemlige kritikere stort sett vendte tommelen ned for «Light And Shade», traff den en nerve i den filippinske folkesjelen. Sikre opplysninger mangler, men «Light And Shade» skal visstnok ha et offisielt salg på rundt 40.000. Et tall som bør sammenholdes med Filippinenes eget krav til gullplate: 10.000.
I kjølvannet av denne suksessen har Fra Lippo Lippi blitt hentet til Filippinene for å spille live, hvor en planlagt konsert for 10.000 mennesker endte i seks utsolgte konserter for totalt 60.000 mennesker. Med ytterligere 40.000 tilskuere på tre konserter 2-3 måneder etterpå.
Uventet eventyr
– Det asiatiske eventyret kom like uventet som det er spennende. De tekniske kravene er litt annerledes enn her hjemme, og du vet aldri helt hva som fungerer. Det er ikke fritt for at man blir nervøs når anlegg skurer kort tid før konserten begynner, og man bare tvinner ledninger uten å bruke tape utenpå for å løse problemet. Men alt tatt i betraktning har det fungert utrolig bra, smiler duoen som priser filippinenes vennlighet.
– Vi har fundert mye på hvorfor Asia og framfor alt Filippinene har falt for vår musikk, og har konkludert med at det sannsynligvis har noe med det romantisk-melodiske aspektet å gjøre. Melodier står sterkere på Filippinene enn mange andre steder, hvor det rytmiske elementet spiller en mye viktigere rolle.
Brutt avtale
Suksessen i Asia kommer som et positivt biresultat av deres negative Virgin-forbindelse. Kontrakten på syv LPer ble annullert etter bare to, den remixede «Songs» og den Los Angeles-innspilte og Walter Becker-produserte «Light And Shade». Sistnevnte ble ikke en gang utgitt i USA. Eventyret sluttet før det var skikkelig i gang. Hva var det som egentlig skjedde?
– En ting er at LPen ikke ble særlig godt mottatt av kritikerne, viktigere er nok likevel at Virgin hadde visse økonomiske problem. De måtte legge 5-6 band på is, og et av dem ble oss, forteller Rune og Per Øystein som innrømmer at Virgins avgjørelse om ikke å slippe platen i USA var et hardt slag.
Virgins kontraktsbrudd ville ifølge de fleste med kjennskap til saken kvalifisert for rettssak, men etter nøye overveielse bestemte Fra Lippo Lippi seg likevel for ikke å saksøke Virgin.
– Det ville ha kostet så mye tid og penger, at det hadde vært liten vits i. Ofte tar slike rettssaker rundt to år, og mens saken er for retten er du forhindret fra å gi ut nye plater. Siden det var opplagt at vårt samarbeid med Virgin uansett var et avsluttet kapittel, var det like greit å legge fortiden bak oss og heller bruke energien på å legge planer for fremtiden.
Svenske-kontrakt
Framtiden for Lippo Lippi betyr i praksis en ny kontrakt med det svenske Record Station, som igjen eies av det tyskeide, multinasjonale BMG. Som planlegger et nytt internasjonalt framstøt?
– Så pass har vi lært fra Virgin-oppholdet, at vi ikke tar noe for gitt. Men vi er første ikke-svenske artist på Record Station, og BMG har tidligere uttalt at de ser på Skandinavia som en spennende rekrutteringsbase for det internasjonale markedet. Så vi får vel se hva som skjer når den nye studio-LPen slippes…
Det skjer sannsynligvis i oktober. På nåværende tidspunkt er guttene travelt opptatt med innspillingen i Rainbow Studio i Oslo, og denne gang har de tatt over styringen selv.
Styrer selv
– Vi produserer sammen med Johan Eklund, samtidig som vi spiller det aller meste på platen. Ønsket om å styre mest mulig selv er en naturlig reaksjon på at vi forrige gang overlot for mye av styringen til Walter Becker. Vi to vet tross alt best hvordan vi selv vil ha det, sier Per Øystein som presiserer at dette ikke er noe forsøk på å framstille Becker i et negativt lys.
– Vi likte ham både som person og samarbeidspartner, men i ettertid er det lett å høre at «Light And Shade» ble for mye ham og for lite oss. Vår nye LP vil derfor ligge nærmere vår opprinnelige idé om Fra Lippo Lippi, fastslår Rune Kristoffersen og Per Øystein Sørensen før de vender tilbake til en ny økt i studio.
Av Leif Gjerstad
(Intervju første gang publisert i flere aviser april 1989. Denne versjonen er hentet fra Bergens Tidende 23. april 1989)