Plant & Krauss løfter taket

14 år etter «Raisin Sand» slipper Robert Plant og Alison Kraus oppfølgeren «Raise the Roof» (Foto: DavidMcClister/Warner Music)

I går kom Robert Plant & Alison Krauss etterlengtede nye album «Raise the Roof». Samme dag kom også nyheten om ny turné neste sommer, med stopp både i Hamar og Bergen.

Turnéen handler så vidt jeg forstår utelukkende om utendørskonserter og teller foreløpig 17 konserter i løpet av juni og juli 2022. Turnéstart finner sted i Canandaigua i upstate New York 1. juni og avrundes i Berlin 20. juli. Derimellom tar Plant & Krauss også turen innom Skandinavia, med konserter i henholdsvis Hamar (1. juli), Bergen (2. juli) og Rättvik i Sverige (Dalhallafestivalen, 5. juli).

Det er første gang på tolv år den gamle Led Zep-legenden Plant og bluegrass-dronninga Krauss står på scenen sammen, og kommer som en naturlig konsekvens av at deres klassikeralbum «Raisin Sand» fra 2007 nå endelig har fått sin oppfølger, «Raise the Roof».

Ingen gitt suksess

Da nyheten i sin tid kom om et platesamarbeid mellom Robert Plant og Alison Krauss pirret det nysgjerrigheten, men etterlot seg også litt tvil. Avstanden mellom Robert Plants kraftfulle utforsking av rock og blues og Alison Krauss tandre bluegrass kunne jo synes vel stor for å passe sammen. Men begge har stemmer langt utenom det vanlige og en meget godt utviklet lydhørhet for musikkens finstemte nyanser, og med bluesen som en fellesnevner både for rock og country ble møtet mellom de to en gedigen suksess. Med millionsalg og strålende kritikker hele veien.

«Raisin Sand»-suksessen skapte naturlig nok forventinger til en oppfølger, og den var visstnok også på vei da prosjektet av litt uviss årsak ble skrinlagt. Helt til de for et par år siden endelig følte at tiden igjen var moden, og sammen med produsent T-Bone Burnett (som også rattet den forrige) påbegynte arbeidet med «Raise the Roof».

Samme oppskrift

Som forrige gang gravde de tre etter gamle perler i sine respektive bunker, og kom opp med alt fra Calexico og Lucinda Williams via Merle Haggard og Everly Brothers til Allen Toussaint. Mens alle disse er fra den amerikanske musikkarven, trakk Plant denne gangen også inn britisk folk, med et par låter av henholdsvis Bert Jansch og Annie Briggs. Kun en av de elleve låtene (tretten, på deluxe-utgaven), «High and Lonesome», er kreditert Plant & Krauss.

Med unntak av de to britiske folkinnslagene er altså oppskriften omtrent den samme som på «Raisin Sand», noe som i denne sammenheng på ingen måte skal tolkes negativt. For innholdet på plata og den musikalske innlevelsen framstår som så sterk at «Raise the Roof» aldri oppleves som en kopi, men som et nytt kapittel i et musikalsk eventyr med en klar identitet.

Kler hverandre

Mye handler selvsagt om stemmene til Robert Plant og Alison Krauss, og hvordan de brukes både hver for seg og sammen. Det skaper også flotte kontraster på plata, ved at Plant følsomt brøyter seg vei gjennom de mer bluesete og rå låtene, mens Krauss loser oss gjennom de mer dempede partiene nærmere countryen. Alt mens T-Bone Burnett knytter de ulike elementene sammen med en produksjon som ved første gjennomlytting kan høres ganske spartansk ut, men der finstemte detaljer og nyanser etterhvert trer klarere fram.

Albumet ble spilt inn i to økter i Nashville rett før covid19 stengte ned hele USA, med (Tom Waits)-gitarist Marc Ribot, Jay Bellerose, Alison Krauss´ bror Victor og T-Bone Burnett i det «faste» bandet, mens Emmylou Harris, Buddy Miller, Bill Frisell og David Hidalgo er å finne blant gjestene.

«Raise the Roof» er likevel ikke plata der enkeltindividene stikker hodet fram for å briljere, men der alle innpasser seg kollektivet og tilpasser seg stemningene som gjør «Raise the Roof» til en like god plate som vi hadde lov til å håpe.

Av Leif Gjerstad

Les også: Plant & Krauss – et overskuddsprosjekt (intervju fra 2007)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *