Positiv frekvens

(Intervju publisert første gang i mars 2006)

En harmonisk gjeng? I hvert fall er deres nye album bandets mest harmoniske. (Foto: Stig Krohn Haaland)

Oslo: To av gutta i bandet har fått barn, og i studio var det tropevarme. Ikke rart at «The Last Temptation of…» er blitt Low Frequency In Stereos mest organiske og popete plate.

– Det forklarer i hvert fall litt om hvorfor den er noe mer happy og leken, modererer bassist/vokalist Per Steinar Lie og fortsetter: 

– Mye var planlagt før vi gikk i studio i Oslo, men mye skjedde også der og da. Og det er jo ikke så rart at en plate preges av hvordan man har det i dagliglivet og hvordan man opplever studio. Og siden vi lever et mer harmonisk liv nå enn tidligere, er musikken også blitt gradvis bredere og lettere tilgjenglig. «The Last Temptation of…» er vår popplate, og vi er kanskje ikke lenger så nerdete.

Kredband

Siden de platedebuterte i 2001 har Haugesund-kvartetten gjennom to album og mange turneer bygget sin posisjon som et kredband i indie-leiren. At Rolling Stone i fjor utropte Low Frequence In Stereo til Skandinavias beste band på bransjetreffet SXSW i Austin,  og at de i år er et av fire norske navn (de andre er Madrugada, Kaizers Orchestra og Serena Maneesh) på britenes by:Larm, Great Escape, skader selvsagt ikke omdømmet. 

– For et band som oss er oppmerksomhet på slike arrangementer helt klart bra. Blant annet fordi vårt publikum er litt over middels interessert i musikk, og det er også de som er mest opptatt av signaler fra festivaler med «nye» band. Og selv om ikke «The Last Temptation» er så mainstream, har den en lyd og et lynne som lettere kan nå ut enn forgjengerne. Etter seks år vet vi bedre hva vi vil, og hvordan vi skal formidle det, fastslår gitarist/keyboardist Hanne Eidsvaag Andersen, trommis Ørjan Haaland og Per Steinar.

København

Prosessen som har ført LFIN fram dit de er i dag, omfatter både mange turneer på Kontinentet og et toårig opphold i Danmark.

– Norske rockeres oppfatning av dansk musikk som kjedelig er faktisk ganske riktig. Dessuten handler det mye om image der. Men for oss var uansett miljøbyttet fra Haugesund til København en stor inspirasjon, samtidig som den korte veien til Tyskland åpnet et mye større turnémarked, sier Per Steinar.

En viktig grunn til at de havnet i København var at bandets daværende gitarist Per Hansen er dansk, samtidig som hele gjengen hadde havnet blant de arbeidsledige i Haugesund.

– Livet i Haugesund ble deprimerende, og da fristet Danmark, kommenterer Ørjan. Mens Hanne tilføyer at ønsket om mer struktur i hverdagen var medvirkende til at de flyttet hjemover igjen for et par år siden. Returen medførte i fjor høst også at danske Per hoppet av og ble erstattet med Njål Clementsen.

Og for sistnevnte blir konserten på Blæst 31. mars spesiell.

– Jeg bodde i Trondheim inntil jeg fikk tilbud om å bli med i Low Frequency. Så for meg blir det litt å vise venner og kjente hva som har skjedd siden sist. Jeg gleder meg!

Av Leif Gjerstad

(Intervju første gang publisert i Adresseavisen 21. mars 2006)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *