Los Angeles: Da rocken tråkket sine barnesko på 50-tallet, var det som et ikke helt stuerent avkom av rhythm & blues og country. Nå, 40 år etterpå, kommer den offisielle erklæringen om at r&b og country er amerikanernes musikalske sjel.
På CDen «Rhythm, Country & Blues» har stjerneartister fra de forskjellige genrene satt hverandre i stevne, og i duettform spilt inn 11 gamle r&b, soul- og countryklassikere.
– For musikere er det uvesentlig hvor musikken kommer fra, men som artister har vi gjennom generasjoner måttet kjempe mot musikalsk segregasjon.
– Denne plata alene vil ikke rive ned rasistiske murer mellom forskjellige musikalske former, men den er som en slegge som slynges mot muren. Hvis sleggen fortsetter å hamre, vil muren til slutt slå sprekker og måtte gi tapt, kommenterte Sam Moore prosjektet med, da CDen ble lansert med pressekonferanse, konsert og fest i Los Angeles, natt til torsdag norsk tid.
Sprenger grenser
I USA har plata allerede vært ute på markedet et par uker, og har som den første i historien klart kunststykket å gå inn på både pop- country- og r&b- listene samtidig. Men så er det også en fornem samling artister som deltar på CDen med diverse kjente gamle klassikere.
Vince Gill synger med Gladys Knight, Al Green med Lyle Lovett, Aaron Neville med Trisha Yearwood, Little Richard med Tanya Tucker, Patti Labelle med Travis Tritt, Sam Moore med Conway Twitty, Clint Black med Pointer Sisters, Natalie Cole med Reba McEntire, Chet Atkins med Allen Toussaint, Staple Singers med Marty Stuart samt George Jones med B.B. King.
Og sangene de framfører og under oppsyn av produsent Don Was gir nytt liv, inkluderer klassikere som «Ain’t Nothing Like The Real Thing» (Gill/ Knight), «I Fall To Pieces» (Neville/Yearwood), «Rainy Night In Georgia» (Moore/Twitty), «Chain of Fools» (Black/Pointer Singers), «Southern Nights» (Atkins/Toussaint) og «The Weight» (Staple Singers/Stuart).
Bob Dylan erstatter Aaron Neville
Av de mange artistene på CDen, deltok foruten Sam Moore også Vince Gill, Gladys Knight, Patti Labelle og Trisha Yearwood på pressekonferansen. Trisha måtte imidlertid gå halvveis i seansen, for å øve inn sitt bidrag til konserten. Som for øvrig ikke var med sin samarbeidspartner på plata, Aaron Neville, men Bob Dylan. Han er så oppglødd over den nye plata at han insisterte på å få være med på konserten, som erstatter for Aaron Neville!
– Jeg har sunget med en del artister i løpet av min karriere, men dette må være høydepunktet. Først Aaron Neville, som jeg aldri hadde møtt, men alltid hadde beundret. Og nå Bob Dylan, smilte Trisha før hun forlot podiet.
Bruk ørene, ikke øynene
Første paret ut på CDen er den gamle Motown-stjernen Gladys Knight og den største utfordreren til Garth Brooks countrytrone, Vince Gill.
– Jeg har alltid vært inspirert av country, noe de som kjenner mine plater vil kunne bekrefte, sa Gladys Knight, mens Vince Gill var bekymret over den – i hans øyne – noe urettferdige myten om reaksjonære countryfans.
– Det er noe som henger igjen fra gamle dager og sørstatsrasisme. Men i dag er bildet langt mer nyansert, og åpenheten blant countryfans mye større enn hva mange tror. Det viktigste budskapet med både denne plata og ellers, er at vi ikke må dømme med øynene, men med ørene, sa Vince Gill.
Og Vince Gills budskap ble også gjentatt av Al Green, som i sitt fravær sendte en videohilsen til forsamlingen.
– Det spiller ingen rolle hvem eller hvor musikken kommer fra, så lenge det kommer fra hjertet.
Twittys siste innspilling
På den samme videoen fikk pressen også servert glimt av innspillingen med Sam Moore og Conway Twitty. Og da den ble vist, ble den ellers så spøkefulle Moore mer alvorlig, og en tåre truet med å trille ut av øyekroken. Innspillingen av Tony Joe Whites «Rainy Night In Georgia» sammen med Twitty, fant nemlig sted på en rengværsdag bare tre uker før Twitty døde.
– Det var Twittys aller siste innspilling, og foruten at det ble et minneverdig møte mellom to stemmer og sjeler, har hans død selvfølgelig gitt denne innspillingen en ekstra følelsesmessig dimensjon, sa Sam Moore.
Duetter som slår
At plata kommer akkurat nå, kan sees som et tegn på både countryens stilling i USA og at duetter er «in». Bare de siste månedene har vi fått to plater med tittelen «Duets», den ene med Frank Sinatra og den andre med Elton John i hovedrollen.
Men Al Teller, MCA-direktør og initativtaker til CDen bedyrer at det ikke lå kommersielle grunner bak ideen.
– Denne plata burde egentlig ha vært laget for lenge siden. Country og rhythm & blues er jo de to fremste musikalske representantene for den amerikanske sjelen. I dag er det dessuten disse to musikksgenrene som i størst grad baserer seg på en sangers uttrykk og en sangs melodiøse kraft og følelser, fastslo Teller.
Av Leif Gjerstad
(Saken ble første gang publisert i NTB 12. april 1994)