Siden Ryan Adams platedebuterte for 20 år siden har han skiftet musikalsk drakt tett og ofte. Men såvidt vites, har den norgesaktuelle artisten kun hatt kjole som sceneantrekk en gang. Det skjedde i København mandag.
Bakgrunnen for stuntet var at København-flyet oppvarmer Natalie Prass skulle ta fra Dublin ble så forsinket at hun ikke rakk fram til København i tide. Dermed steppet Ryan Adams inn i hennes sted – som Natalie Sass og iført båhvitprikket kjole – og spilte et akustisk solosett av Prass-materiale, før han litt seinere kom tilbake på scenen med sitt ordinære Adams-sett, 21 låter i alt.
– Vi gjør dårlige situasjoner til gode, erklærte Adams da han inntok scenen som Sass på Falconer mandag kveld.
Favner bredt
Ryan Adams, som i høst ga ut sitt 14. studioalbum på 20 år, spiller i Bergen torsdag 12. og Oslo fredag 13. mars, og skal vi tro danske Politikens anmelder har Adams-fans noe å se fram til. København-konserten beskrives som «sjenerøs og karriereomfavnende», med Adams og hans nye band The Shining trygt sjonglerende et sted i grensefeltet mellom country og rufserock.
Forhåpentligvis får amerikanske Natalie Prass sin Norges-debut i Bergen torsdag, og med i bagasjen har 28-åringen sitt ferske debutalbum «Natalie Prass». En plate som med varme strykere rundt melodiøse sanger balanserer et sted mellom pop, soul og klassisk orkestrale showbiz/musicalballader. Nettstedet Pitchfork var så begeistret for plata at de ga den 8,3 av 10 mulige poeng.
Gjenganger
Mens det er første gang Prass gjester i Norge, har Ryan Adams vært en trofast gjenganger på norske konsertscener, siden debuten med Whiskeytown i 1998. Den gangen passet Leffe på å intervjue Adams før konserten, og nå er intervjuet tilgjengelig også på LeffesLab.
Av Leif Gjerstad
Les også: Whiskeytown – Edle dråper, bitter smak