Spørsmålet Muse-sjef Bellamy aldri fikk

Lørdag spiller Muse i Oslo.. Dette bildet er tatt fra en tidligere turné, i 2011. Store allerede da, tydeligvis. (Foto: Tailgrab.org/Creative Commons)
Lørdag spiller Muse i Oslo.. Dette bildet er tatt fra en tidligere turné, i 2011. Store allerede da, tydeligvis. (Foto: Tailgrab.org/Creative Commons)

Lørdag 7. september spiller Muse på Telenor Arena i Oslo. Da er jeg et annet sted, så de får klare seg best de kan uten meg. Slik jeg måtte klare meg uten svar på det spørsmålet jeg aldri stilte Matt Bellamy, for 13 år siden.

Det var da jeg traff Bellamy i forkant av utgivelsen av fjerdealbumet «Black Hole Revelation». Og det var på det tidspunktet hvor Pirate Bay herjet og platebransjen var som mest paranoid for lekkasjer.

Siden Muse da var blitt store stjerner, ble den nye plata deres voktet som om det var kronjuveler. Eneste muligheten til å høre plata før intervjuet med Bellamy var i et tilstøtende rom, rett før jeg skulle treffe ham. Der fikk jeg høre «Black Hole Resolution» i sin helhet. Helt greit, men det var først da siste kutt, «Knights of Cydonia» begynte at jeg virkelig spisset ører. Innimellom all den andre lyden Bellamy & Co elsker å fråtse i, kom det i introen plutselig en strofe jeg gjenkjente fra min egen barndom. Fra 1962 og den gamle instrumentalklassikeren «Telstar» med det britiske bandet The Tornados.

Hva i all verden gjorde den strofen på en Muse-plate??? Lurte jeg, klar for å spørre Matt Bellamy om akkurat dette.

Neste spørsmål!

Under intervjuet brenner spørsmålet hele tiden på tunga, men samtidig føler jeg det som så nerdete og uinteressant for alle andre enn meg at jeg hele tida prioriterer andre, mer relevante spørsmål. Det ender med at hele den tilmålte timen går og vi takker hverandre for samtalen og skiller lag. Uten at jeg fikk stilt det ene spørsmålet jeg virkelig lurte på.

Litt ergerlig, kanskje.

Men tross alt helt greit, så lite relevant spørsmålet var, konkluderte jeg. Helt til jeg et par måneder seinere leser et større intervju med Muse i et britisk blad, og ser spørsmålet mitt brettet ut der. Det viser seg nemlig at Matt Bellamys far (George Bellamy) var rytmegitarist i The Tornados og med på den store «Telstar»-hiten!

Hør også: Far og sønn Bellamy (Spotify)

Slavekontrakt stopper suksess

I intervjuet framgår også at The Tornados aldri fikk særlig glede av Telstar-suksessen. Låten toppet både engelske og amerikanske hitlister, men da de var som mest etterspurt måtte de kuske England rundt i en sliten gammel van for å oppfylle noen råtne kontrakter.

At «Telstar» bare var den andre britiske låten noensinne som gikk til topps i USA og at bandet fikk lukrative tilbud fra over there hjalp lite. «Slavekontrakten» som bandt dem til landeveien i England umuliggjorde den store satsingen i USA, og frustrerte over skjebnen gikk The Tornados kort tid etter i oppløsning.

Den lille Telstar-strofen hadde Matt Bellamy derfor lagt inn for å hedre faren, og i årene siden har Muse ofte avsluttet konsertene med nettopp den låten.

Skulle ønske jeg tross alt hadde stilt det nerdete spørsmålet uten interesse for andre!

Les også: Musikk og mystikk (arkivintervju fra 2006)

Av Leif Gjerstad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *