Sylskarpe observasjoner av uklare følelser

Leif Andrée og Anna-Lena Efverman lever gnistrene spill i «Utan personligt ansvar». (Foto: Teater Brunnsgatan Fyra)

Stockholm: Teater Brunnsgatan fyra i Stockholm er et knøttlite teater som akkurat nå kan glede seg over stor suksess med «Utan personligt ansvar».

Det kan synes som om Sverige har fått en ny dramatiker av rang. I det minste har Lena Anderssons to siste romaner begge blitt dramatisert. Begge med meget godt resultat.

Historien om Ester Nilsson som ikke vil innse at elskeren hennes ikke er opptatt av mer enn et uforpliktende forhold gikk sin seiersgang i Sverige da romanen «Ett egenmäktigt förfarande» kom i 2013. At historien delvis var basert på forfatterens egne erfaringer med en kjent kulturperson trigget ikke helt uventet interessen ekstra. Og tilsvarende ble overskriftene selvsagt ekstra store da den kjente filmregissøren Roy Andersson sto fram og sa at det var han bokas Hugo Rask var modellert på.

Frittstående oppfølger

Akkurat det kommenterte Lena Andersson aldri utover det at «en roman er fiksjon». Til gjengjeld gikk hun tilbake til skrivebordet og skrev en frittstående oppfølger til «Ett egenmäktigt förfarande».

I sin nye roman «Utan personligt ansvar treffer vi nok en gang Ester, som igjen baler med sin gifte elsker. For selv om Olof, skuespiller i et stykke Ester har skrevet og satt opp, gang på gang understreker at han ikke vil forlate sin kone, så vet Ester bedre. Hun har et skarpt og observant blikk som med kirurgisk presisjon kan lese kjærlighetens språk.

Dermed kan hun også se at Olofs uvilje til å gi seg hundre prosent over til henne utelukkende skyldes at han ikke helt vet hvordan han skal gjøre det. For nesten alt han gjør og sier må jo forstås som at han innerst inne elsker Ester. Det er henne han vil dele livet sitt med. Mener i hvert fall Ester Nilsson.

Går inn til beinet i språket

Lena Anderssons sikre språkfølelse tillater henne til å gå inn i essensen av en mening, og vri og vende samt tolke og fortolke alt som blir sagt ned til bitteminste detalj. Denne utforskingen av språk kan like gjerne ende i klinisk sarkasme som i en komisk kommentar. Men uansett kler den verbale tvekampen teaterscenen godt, og på Teater Brunnsgatan fyra fyller Anna-Lena Efverman og Leif Andrée rollene som Ester og Olof til fulle. (De er også de eneste på scenen).

Dramatisering er ved Martina Montelius og regien ved Rickard Günther, og de har begge kunnet glede seg over unisont gode anmeldelser av «Utan personligt ansvar» i svenske medier.

Startet av Allan Edwall

Teater Brunnsgatan Fyra ble for øvrig startet av Allan Edwall i 1986. Han ledet også teatern fram til sin død elleve år seinere. Da overtok poeten Kristina Lugn (som også er en av De aderton i  Svenska Akademien), som igjen overlot lederstillingen ved teateret til sin datter Martina Montelius i 2011.

Leif Gjerstad

Les også: En god grunn til å dra til Uppsala

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *