Tom Roger Aadland lover mer med Tove Bøygard

Etter fem album med egne låter og to med Dylan-tolkninger, slipper Tom Roger Aadland nå et livealbum. (Foto: Kai Hansen)

Et av høydepunktene på Tom Roger Aadlands nye liveplate er en duett med Tove Bøygard. Men samarbeidet stopper ikke der. Til vinteren legger de ut på turné sammen, foruten at de også har begynt å jobbe som låtskriverpar. Singler er planlagt, album utelukkes ikke.

– Jeg har hatt stor sans for Tove i mange år. Hennes stemme eier både en sarthet og røffhet, og som låtskrivere kommer vi fra samme tekstorienterte tradisjon. Vi har to tydelige stemmer som kler hverandre, og planen er å gå i studio og spille inn et par, tre singler i anledning turneen til vinteren. Men siden både Tove og jeg er album-mennesker så vil lysten til å lage et album alltid være der, og jeg vil derfor ikke utelukke at samarbeidet vårt kan resultere i noe mer enn «bare» noen singler, sier Tom Roger Aadland (55).

Foreløpig foreligger uansett konstellasjonen Aadland-Bøygard på plate bare i låten «Farten til lyden av einsemd», Aadlands gjendiktning av John Prine-klassikeren «Speed of the Sound of Loneliness». Den er å finne på hans rykende ferske livealbum «Live i Oslo Konserthus» som ble spilt inn i fjor høst, drøye halvåret etter at han ga ut sitt femte album med eget materiale, kritikerroste «Songfugl».

Har to ulike band

– Det er kanskje ikke så vanlig med liveplater i våre dager, men for meg handler det mye om at nesten ingen av de jeg har jobbet med i studio på de to siste platene har vært med i livebandet. Det skyldes mest tilfeldigheter, men det er liksom blitt to ulike band, ett i studio og ett på turné. Og med ulike musikere i en helt annen setting blir også uttrykket annerledes. Det fikk jeg lyst til å dokumentere. Ikke minst fordi jeg tross alt spiller rundt 60-70 konserter i året, slik at livebiten utgjør en langt større del av mitt uttrykk enn det i studio, forklarer Aadland.

14 låter

«Live i Oslo Konserthus» inneholder 14 låter. Foruten den allerede nevnte Prine-coveren også ni egne låter, samt fire Dylan-låter, hentet fra hans to album der han har gjendiktet Bob Dylan på norsk, med ti år gamle «Blod på spora» som den første. 

– Egentlig lå det aldri noen kongstanke bak den plata. Det startet bare med at jeg gjendiktet mye forskjellig, deriblant Dylan. Men da jeg fikk lyst til å prøve meg med noe av det i studio, fikk jeg ideen om å ta for meg et bestemt album heller enn en «greatest hits»-samling. Og da gikk jeg for «Blood on the Tracks», forteller Aadland som hevder at han ble veldig forbauset over mottakelsen.

– Jeg regnet med at det ville være minimal interesse for en slik plate, og ble veldig overrasket da den faktisk fikk mye oppmerksomhet. Det var også medvirkende til at jeg skiftet fra engelsk til norsk, da det ble aktuelt å spille inn en ny plate med eget materiale, «Det du aldri sa».

Dylan-tolker og rockepoet

Den kom i 2011 og ble etterfulgt av ytterligere to plater før han i 2016 vendte tilbake til Bob Dylan og ga ut «Blondt i blondt». Den fikk enda større oppmerksomhet enn den første, og bidro sterkt til at Tom Roger Aadland i dag gjerne omtales enten som Dylan-tolker eller rockepoet.

– Det med Dylan-tolker er et tveegget sverd. Jeg liker jo stoffet, ellers ville jeg aldri gjendiktet det. Og det er bare å innrømme at jeg trekker flere folk med Dylan på plakaten enn uten. Men samtidig har jeg vel bare brukt maks ti prosent av min tid på Dylan-prosjektene, så å bli båssatt som Dylan-tolker kan fort bli litt misvisende, hevder Aadland. Begrepet «rockepoet» syns han derimot er helt uproblematisk.

– Det er bare en stor ære, så får jeg prøve å leve opp til det som best jeg kan. Og med tanke på at jeg er veldig tekstorientert, er kanskje en slik merkelapp bare helt grei?

Skriver for andre

Som «rockepoet» har han også skrevet tekster for andre. Slik som Hellbillies – og Marion Ravn. Mens førstnevnte bare føles helt naturlig, Aadland og Hellbillies står jo på noenlunde samme jordsmonn, så er koblingen til Ravn egnet til å forbause litt mer?

– Forespørselen hennes kom overraskende også på meg, og jeg var nok litt avventende i utgangspunktet. Men vi hadde et veldig fint møte, der jeg følte at hun ville lage et album på norsk av de riktige grunnene. Hun ville fortelle sine historier, og ønsket min hjelp til det, forteller Aadland om samarbeidet med Ravn på hennes norskdebut «Mellom disse fire vegger».

Nytt album neste høst?

Men akkurat nå er det altså Tove Bøygard som gjelder, parallelt med at han jobber fram planer om et nytt eget album.

– Jeg går i studio til våren, og regner vel med at det kommer et album enten neste høst eller vinteren 2021, forteller Tom Roger Aadland som helt til slutt får det opplagte spørsmålet: Fem personlige livefavoritter?

– Vi snakker album, ikke sant? Da må jeg sette The Bands «The Last Waltz» aller høyest. Og selv om den er litt opplagt tar jeg også med «Woodstock»-albumet, var jo bare så mange bra artister der. Så får de tre øvrige bli «Bob Marley & The Wailers Live» og Fairport Conventions «Live Convention» fra midten av 1970-tallet samt Bob Dylans «Real Life» fra 1984. Sistnevnte framfor alt på grunn av en helt fantastisk versjon av «Tangled Up In Blue».

Av Leif Gjerstad

Les også: Tove Bøygard: Stikker fingeren i jorda (intervju fra 2019)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *