Knut Hamsuns roman «Sult» utspiller seg i Kristianias gater på slutten av 1800-tallet. Nå har Jan Vardøen nytolket klassikeren og løftet den inn i vår tids Oslo, som «Sult 2020». Resultatet er blitt meget severdig, og fredag 10. november får spillefilmen kinopremiere.
Vi kjenner alle historien, om den unge forfatterspiren som sulter seg gjennom Kristianias gater. Sulten på suksess, men altfor stolt og ærekjær for å innrømme overfor andre at han er konstant blakk og sliter med å holde sulten borte. Verdigheten er så viktig for ham at han heller holder fasaden enn å motta hjelp.
Fra forfatter til kunstner
I «Sult 2020» er den unge forfatteren blitt til den unge bildekunstneren, men ellers følger Vardøen den opprinnelige historien nokså tett. Med mange referanser som de som har lest boka kan nikke og/eller smile gjenkjennende til, uten at det forringer opplevelsen for de som ikke måtte ha lest Hamsuns roman.
I rollen som den unge, sultende kunstneren finner vi Jonathan Chedeville, som i det virkelige liv er både kunstner og skuespiller. Han har tidligere medvirket i filmer som «Victoria» og «Beatles», og i høst har han også vært på skjermen som en av de deltakende og konkurrerende kunstnerne i NRK-serien «Portrettmesterskapet».
Om den doble erfaringen som skuespiller og kunstner betyr noe for prestasjonen i «Sult 2020» skal være usagt, sikkert er i hvert fall at han bekler filmrollen perfekt. Det er hans egne bilder som brukes i filmen, og vi formelig føler sulten gnage, der han mer og mer desperat og forhutlet tråler Oslos gater – og der anerkjennelsen og pengene bare kommer til ham i feberfantasier. Som i Hamsuns «Sult» avstandsforelsker også Vardøens hovedperson seg i Ylajali (spilt av Mimmi Tamba), som ifølge henne selv egentlig heter noe helt annet, men som i det minste fortsatt bor på St. Olavs plass 2.
Stemningsfull Oslo-vandring
Foruten disse to, dukker også kjente skuespillere og fjes som Bjørn Sundquist, Ingar Helge Gilme, Hélen Vikstvedt, Hans Olav Brenner, Maurice og Charlotte Frogner opp. Regissør Vardøen er også musiker, og nesten all musikk i filmen er derfor skrevet av ham selv. Hele veien stemningsmessig godt tilpasset den melankolske tonen i filmen.
«Sult 2020» ble innspilt under pandemien, og både i dialog og bilder spiller Vardøen effektivt på dette for å forsterke følelsen av den unge kunstnerens isolasjon. Foruten den poetiske og emosjonelle nerven i filmen, byr fotograferingen på en stemningsfull og slående vakker vandring gjennom Oslos sentrale strøk. Noe som yttterligere bidrar til at Jan Vardøens modernisering av «Sult» framstår som et svært vellykket prosjekt som anbefales på det sterkeste!
Av Leif Gjerstad