Hvem trodde vel i fjor at den da ukjente australske gruppa Men at Work skulle bli David Bowies oppvarmingsgruppe på sommerens turné?
Når de nå har fått denne «æresbevisningen» skyldes det først og fremst at LPen deres «Business as Usual» har solgt drøye seks millioner eksemplarer. Drøye fire av disse er solgt i USA. I Norge nærmer salget seg nå 25.000 – sølvplatekravet. Samtidig er gruppas nye LP «Cargo» som slippes denne uka forhåndsbestilt i et oppsiktsvekkende stort opplag – og dermed garantert storselger før noen i det hele tatt har hørt den.
– Ja, verden smiler til oss, sier gruppas vokalist Colin Hay (29) på telefon fra Melbourne.
– Ikke en gang vi kunne i våre villeste fantasier drømme om et slikt gjennombrudd. Visst trodde vi på «Business as Usual», men det får da være grenser!
Forfriskende
Colin antyder at en kombinasjon av god musikk, hardt arbeid og flaks er årsaken til suksessen. Han sier dessuten at den amerikanske rockescenen for tida er så kreativt lammet at gruppas melodiøse sanger må ha virket forfriskende på amerikansk ungdom. På spørsmål om suksessen skremmer i den forstand at kravene til gruppa nå blir større, svarer Colin:
Heldige
– Jeg tror vi har vært heldige der også. Platesuksessen kom ikke så plutselig som mange tror. Det begynte gradvis her borte og i enkelte europeiske land før eksplosjonen kom i England og USA. Dessuten turnerte vi så mye på den tida at vi knapt fikk tid til å tenke igjennom hva som var i ferd med å skje.
Når det gjelder oppfølging av suksessen sier Colin at den nye LPen «Cargo» ikke er noen typisk oppfølger. Den ble faktisk innspilt før «Business as Usual» ble en verdenshit.
– Den store testen for oss kommer derfor med neste LP. Det er der vi må vise at vi kan lage musikk som holder, upåvirket av salgstallene.
Kreativt
Colin Hay (som bodde i Skottland til han var 14) og hans Men At Work har gått i bresjen for en slags australsk bølge. Andre navn i bølgen er Icehouse og Birthday Party.
– Australia har for tida et blomstrende kreativt miljø. Når det gjelder live-musikk er det topp! Her trenger man ikke ha en stor hit for å gjøre musikken til levebrød. Her er nok klubber og spillejobber til at en kan leve av musikken uten å spille inn noen plate. Dermed slipper en også å ta så mange kommersielle hensyn.
Av Leif Gjerstad
(Intervju første gang publisert i Dagbladet 13. april 1983)