Grunnet koronaviruset har konserter flyttet fra klubber til nett, og i kveld står Sondre Lerche på programmet. Kan nettet bli den nye arenaen for livemusikk?
Da koronavirusets framferd tvang klubber til å lukke dørene og avlyse alle konserter meldte panikken seg. De færreste spillesteder står så sterkt økonomisk at de tåler en langvarig periode med stengte dører. Og de aller fleste musikere er frilansere og selvstendige næringsdrivende som faller utenfor de fleste trygghetsskapende trygdeordninger. I tillegg tilhører mange musikere lavtlønnsgruppen, uten særlig fett å tære på i magre tider.
Heldigvis omfattet den omfattende krisepakken som regjeringen offentliggjorde mandag både selvstendig næringsdrivende og frilansere. Den kunne selvsagt vært både bedre og mer omfattende, men er uansett et positivt tiltak som kan bidra til at den varslede, tøffe nedturen kan mildnes litt.
Rask handling
Men allerede før denne pakken kom på plass, hadde musikere og bransjefolk kastet seg rundt og med solidarisk støtte fra publikum skapt nye møteplasser for livemusikk. Nyopprettede Facebook-sider som Brakkesyke 2020, Koronerulling og Vierlive.no tilbyr livekonserter på nett, rett hjem i stua di, mot litt vippsing og andre økonomiske bidrag som kan komme musikerne til gode.
Et tiltak som ingen forventer skal kunne erstatte inntektstapet som avlyste konserter innebærer, men som foruten «litt» penger kan ha stor symbolverdi både som et solidaritets-statement og et uttrykk for håp. Dette skal vi komme oss igjennom! Sammen!
Hva blir konsekvensene?
Hvor lenge og hvor hardt koronaviruset vil lamslå kultur-Norge vet vi foreløpig svært lite om, men så lenge de naturlige møteplassene mellom musikere og publikum er gjenbommet, vil nok nettkonsertene leve som et alternativ som vi både trenger og gjerne vil ha.
Men hva med etterpå? Hva med når koronapandemien en dag gir seg, og klubbene igjen forhåpentligvis kan åpne dørene sine og invitere musikere og publikum tilbake? Vil det da bli over og ut for initiativ som Brakkesyke 2020, eller har plattformen blitt så pass etablert at den vil bli en naturlig del av morgendagens konsertscene?
Livekonserter på nett er ikke noe nytt. Teknologien har i prinsippet vært der i mange år, og et nettsted som NPR byr jevnlig på «desktop-concerts» mens Metropolitan kringkaster sine oppsetninger i New York i realtid til utvalgte kinoer rundt om i verden. Bare for å nevne to godt kjente eksempler.
Et mulig supplement
Men kan erfaringene fra koronapandemien bidra til å etablere nettkonserter i en større skala også i ettertid? Ikke som et alternativ til de «ordentlige» konsertene som tross alt er det alle aller helst vil ha, men som et supplement? Allerede før koronaen har det jo vært en del arrangementer som streames live, for folk som av en eller annen grunn ikke har vært til stede i salen. Men som regel har dette helst vært forfattersamtaler, paneldebatter og andre snakkearrangement som ikke stiller så altfor store krav til god lyd. Kanskje er tida nå moden for konsertbransjen å se nærmere på dette?
Er teknologien på plass og rettighetsspørsmål avklart, er det jo ikke utenkelig at tilstrekkelig mange fans (som ikke kan være tilstede på konserten) kan tenke seg å betale en mindre sum for å se en konsert med sin favorittartist – eller kanskje til og med inngå et abonnement for overføring av konserter fra et bestemt konsertsted.
Muligens kan man oppleve en parallell til det enkelte i næringslivet tror kan bli en trend etter at vi har lagt koronaepidemien bak oss. At flere bedrifter i større grad vil kutte ned på sin reisevirksomhet og heller arrangere flere telefon/videomøter med deltakere på andre steder. Teknologien har jo eksistert lenge, men en treghet i systemet har sammen med en generell skepsis til upersonlige telefonmøter bidratt til at den brukes i langt mindre grad enn framtidsprognoser en del år tilbake antydet for 2020. Men hvis erfaringene fra koronapandemien på dette punktet blir positive, kan nok mange bedrifter hilse kostnadskutt i reisevirksomhet velkommen.
Kan bli flere
En konsertopplevelse er selvsagt noe helt annet enn et forretnings- eller prosjektmøte. Ingenting kan overgå direktekontakten mellom utøver og publikum, samtidig som klubber og andre plasser hvor folk kan treffes er av avgjørende betydning for å få det levende bylivet vi ønsker.
Men hvis en nettkonsert kan bidra til å utvide publikumsbasen og muligens også styrke økonomien litt, skal vi ikke se bort fra at kurven for nettkonserter vil stige – også etter at kurven for koronavirusets utbredelse har flatet ut og aller helst blitt negativ.
Av Leif Gjerstad