Dempet og intenst

Thåström har lagd nok en plate som bekrefter hans unike posisjon (Foto: Pär Wickholm)

Tre år etter albumet «Dom som skiner» er Thåström tilbake med ny langspiller, «Somliga av oss». Og nok en gang viser svensken sin unike posisjon i nordisk rock, med et helstøpt album som både funker som en naturlig forlengelse av og som en liten avstikker fra forgjengeren.

Thåström «Somliga av oss» (Razzia Records, 2024)

Før han høsten 2021 ga ut «Dom som skiner» erklærte Joakim Thåström at han var lei gitarer. Keyboards fikk en mer sentral plass i lydbildet, samtidig som han brøt opp sitt gamle band og satte sammen et nytt.

På «Somliga av oss» – spilt inn i ulike bolker i flere forskjellige studioer i Sverige og Tyskland, med Thåström og Nisse Hellberg som produsenter – brukes gitarene enda mer sparsomt enn på forgjengeren. Men om dette kan sies å være en naturlig videreutvikling av det han påbegynte på «Dom som skiner», har han denne gangen samtidig tenkt nytt i forhold til låtenes struktur.

I en pressemelding som følger 67-åringens ellevte soloplate forteller han nemlig at han følte behov for å fokusere på det vakre i «dessa hemska tider». Han ville holde navleskueriet og deppet på avstand, samtidig som han fastslår at han (på plate) finner det vanskeligere og vanskeligere «att föra oväsen».

Skjebnesmettet stemning

Resultatet er blitt ni mollstemte låter som skaper en skjebnesmettet stemning av det såre slaget, hele veien med en melankolsk skjønnhet som løfter dem opp og ut av mørket. Like dempet som intenst, med Thåströms unike frasering som veiviser gjennom det rockepoetiske universet.

Ved første gjennomspilling var det ikke fritt for at jeg for dynamikkens skyld savnet et par låter som kunne støye og bråke og skape litt mer uro. Det ble litt for dempet, og helheten kunne trengt større kontraster. Mente jeg.

Men etter å ha levd med albumet et par uker framstår disse innvendingene som mindre relevante. Av den enkle grunn at Thåströms ni låter, én for én, alle er gjennomsyret av denne vemodige og skjørt vibrerende skjønnheten som han mestrer å formilde bedre enn noen andre.

Mektig

Du hører det allerede i den mektige åpninglåten «Magiskt oändligt», det fortsetter i såre «Mathilde» og det når sitt klimaks i singelkuttet «Solen i den vänstra». Alle med piano/synth-klanger sentralt, mens gitarene bare brukes som effektfullt garnityr, gjerne støpt i den litt rustne industridrakten. Og oppå der skifter saksofoner og strykere fra Skopje med å skape småjazzete stemninger og mer dramatisk fylde til lydbildet som omfavner stemningene som Thåström maner fram i tekstene sine.

På dette feltet har svensken opp gjennom årene både dyrket det assosiasjonsrike, det mer autofiktive og hverdagsrealismen som preget «Dom som skiner». På årets utgivelse finner vi tekster som konkret omhandler oppveksten («Norrut/Söderut») og tekster som lett kan tolkes som samlivsbruddssanger («Mathilde»), mens bruddets uvisshet preger «Om det här, om det där», der låten spinner «runt, runt, runt».

Frie assosiasjoner

Den første av de ovennevnte kommer med et energisk komp som ånder subtil pønk og knytter bånd til Ebba Grön-eraen, mens det lyriske universet kretser rundt ungdommelig lengsel, arroganse og udødelighet. Før tilbakeblikket avsluttes med konstateringen «jag är en annan nu». Den andre av disse byr på myk melodi og varme strykere som kommenterer bruddet med «jag tror vi läste kartan upp och ner/vi får leva med det» og erkjennelsen av «det var såhär det blev / vi som hade allt».

Selv om disse er av det konkrete slaget, er tekstene på «Somliga av oss» for det meste likevel av det åpne, poetiske slaget, med abstrakte bilder og innslag i et drømmeaktig og assosiasjonsrikt landskap. Som i avsluttende «Det årets kallaste kväll», der han lar den såre stemmen krakelere i Nina Simone/David Bowie-referansen «wild is the wind».

En sterk avslutning, som bidrar ytterligere til å forankre «Somliga av oss» i et europeisk landskap, der Thåström for lengst har skapt sitt eget unike ståsted. Og derfra fortsetter å fascinere.

Av Leif Gjerstad

PS! Vinteren 2025 legger Thåström ut på ny turné. Startskuddet går i Uppsala torsdag 30. januar og finalen finner sted på Avicii Arena (Globen) i Stockholm lørdag 15. mars. Dagen før spiller han i Oslo Spektrum.

Les også: Thåström-covers

Les også: Thåström på hjemmebane

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *