En påminnelse om en plate som er verdt å høre

Sharon Van Etten «Remind Me Tomorrow» (Jagjaguwar Records/Playground)

«Remind Me Tomorrow» melder Sharon Van Etten på sitt nye album. Vi bruker like gjerne tittelen på plata som en finfin anledning til å minne om at 37-åringen spiller i Oslo i april.

«Remind Me Tomorrow» er Van Ettens femte album siden debuten for ti år siden. Og det har skjedd mye både med henne og musikken i løpet av disse årene. Der de to første var nokså spinkle og innadvendte åpnet de to neste opp dørene til et tøffere og mer gitar- og folkrockorientert landskap. Mens årets langspiller igjen oppsøker et nytt rom, denne gangen med droner og synther mer sentralt plassert i lydbildet – og med Lars Horntveth som sentralt medvirkende både på piano og gitar.

At årets album oppsøker ny mark kan være en helt naturlig konsekvens av at det faktisk har gått snart fem år siden forgjengeren «Are We There». Og i løpet av denne tida har Van Etten skrevet for film, snust på skuespilleryrket, studert psykologi og ikke minst født et barn. Og som ikke det var nok, har hun også vært gjennom den fasen hvor hun lurte på om artistlivet virkelig var verdt å leve. 

Ny kurs med linjer bakover

Sharon Van Ettens første plate på fem år er også hennes beste så langt. (Foto: Ryan Pfluger/Jagjaguwar Records)

Heldigvis sluttet hun aldri å skrive mens hun bakset med sin lange indre monolog, og i fjor innså hun endelig at de nye sangene kanskje fortjente å bli dokumentert på et nytt album. En plate hvor Van Etten helt klart staker ut en ny kurs, men hvor det likevel aldri er snakk om et totalt brudd med fortida. For bak den mørke dvelende droninga finner vi fortsatt den skjøre singer/songwriteren. Og der hun vender blikket nostalgisk tilbake til ungdomstida, blir vi samtidig brutalt minnet på om at alt nok ikke var så bra likevel. 

Det er i dette spennet mellom intens (og tidvis romantisk) lengsel og smertefull erfaring som Sharon Van Etten beveger seg, og det gjør hun med en lett slepende vokal som binder nøkkellåter som «Seventeen», «Comeback Kid» og «Jupiter 4» sammen til en fascinerende helhet. Til et univers dominert av mørke, men hvor det er nok lys, liv, energi og ikke minst fengende melodier til at det klaustrofobiske må vike for et mer åpent landskap der også framtidshåpet har plass.

«Remind Me Tomorrow» er ikke bare Sharon Van Ettens beste plate så langt. Den er også en påminnelse om at vi her har en artist som er verdt å følge – og som vi gjerne tar turen til Parkteatret i Oslo 10. april for å få oppleve.

Av Leif Gjerstad

Se videoer:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *