I dag fyller Andrej Nebb 70 år. Det feires med konsert på Rockefeller i kveld, der hans band De Press og gjesteartister framfører hele «Block to Block», albumet som sprengte rammene for norsk rock for mer enn 40 år siden.
Før «de fire store» ble et begrep var det fire pønk/nyveiv-band som kunne aspirere til en liknende status. Wannskrækk i Trondheim, The Aller Værste i Bergen samt Kjøtt og De Press i Oslo. Og uten å prøve å lage en rangordning eller noe liknende meningsløst, tror jeg vi likevel kan være enige om at det bandet av disse som virkelig skilte seg ut var De Press. Kvartetten som under Andrej Nebbs ledelse blandet polsk folk med nyveiv/pønk og introduserte både fiskepudding, vinkelsliper og oljefat som naturlige element i den merkverdige miksen vi forbinder med De Press.
Flyktet fra Polen
Første gang jeg hørte om Andrej Pawel Dziubek var da han dukket opp i det kortlivete pønkbandet Pullout, og en gammel venninne kunne fortelle at hun noen år tidligere hadde gått på folkehøyskole sammen med den polske flyktningen (et eller annet sted i Østfold?). Allerede da gjorde han seg bemerket med sine smått surrealistiske påfunn og emosjonelle utbrudd hvis diskusjonen kom inn på øst/vest-problematikken i europeisk politikk.
Ikke minst reagerte han, ifølge min gamle venninne, når de andre ble for harde i sin kritikk av «det borgerlige norske samfunnet». Da kunne han holde opp sin venstre hånd der to fingre manglet, for å illustrere hva han hadde måttet ofre for et liv i den friheten som hans nye norske venner innimellom syntes å ta for gitt og forakte. De fingrene ble skutt vekk da han i 1970 flyktet fra kommunistiske Polen til friheten i vest, kunne han fortelle. Med stor effekt.
Et unikt tilskudd
Mange år seinere har vi fått vite at sannheten om de to manglende fingrene kanskje ikke var akkurat slik, men anekdoten kler uansett Andrej Nebb godt. Og med De Press debutalbum «Block to Block» klarte han nettopp å skape noe unikt ved å spille på kulturforskjellene mellom øst og vest. Mellom de to blokkene, fra «Block to Block», med sang på engelsk, polsk og russisk. Og litt norsk.
Samtidig som trioen sprengte alle de rammene rocken kunne by på, trakk kunsstudenten Andrej Nebb inn helt andre og visuelt slående virkemidler i sin virksomhet. Enten det nå handlet om vinkelsliper, oljefat, ambolt eller andre redskap som kunne komme til nytte når noe skulle destrueres. Hvis det nå ikke var stunt med flygeler som ble heist opp av en kran for deretter å slippes og bli knust i møtet mot bakken. På scenen, på Kunstakademiet og på Løvebakken utenfor Stortinget.
Musikk og kunst, alltid eksperimentell
De Press (som foruten Andrej Nebb den gangen besto av Jørn Christensen og Ola Snortheim) varte ikke så lenge, men allerede før oppløsningen i 1983 var Nebb i gang med sitt nye prosjekt, Holy Toy. Et band som dempet tempoet litt, men til gjengjeld dyrket det eksperimentelle enda mer enn De Press hadde gjort.
Parallelt med sitt liv som musiker har Andrej Nebb også virket som kunstner, og hadde i en periode til og med et lite galleri i Oslo det alltid var hyggelig å komme innom. Men i et perspektiv som spenner over flere tiår, er det likevel De Press som framstår som det mest konstante. I den grad man kan snakke om noe konstant når det gjelder et band som er blitt oppløst noen ganger for deretter å komme sammen igjen med ny besetning.
To De Press
I dag fronter Andrej Nebb til og med to utgaver av De Press. En polsk som han spiller sammen med hjemme i Polen (hvor han nå bor) og en norsk som han bruker når han er på besøk i Norge. Dagens norske utgave består av folk fra generasjonen under Andrej, med musikere med bakgrunn fra band som Oslo Ess, Norsk Råkk og Backstreet Girls.
Og for meg, som har kjent Andrej i rundt 45 år, er det jo litt artig at to av de han nå spiller sammen med – trommis Jonas Fløter Kjærnsrød og gitarist Adrian du Monceau – har min sønn spilt sammen med i Norsk Råkk. Mens fjerdemann, bassist Simen Nyutstumo Stensland, er nevøen til en god venn av meg.
Fra blokk til blokk. Fra generasjon til generasjon.
Gratulerer med dagen, Andrej!
Av Leif Gjerstad
Foruten dagens besetning av De Press vil også noen gjesteartister dukke opp på scenen på kveldens Rockefeller-konsert. Heriblant Jørn Christensen, Per Vestaby og Joddski.