Han fikk det til!

Marvin Gaye i 1973, under innspillingen av «Let’s Get It On» (Foto: Motown Records)

Den første versjonen hadde en religiøs undertone. Den andre versjonen bød på et mer politisk ladet budskap. Mens versjonen vi kjenner damper mer av sensualitet og erotikk. I disse dager er det 50 år siden Marvin Gaye gikk til topps på listene med «Let’s Get It On».

Det var åpenbart ikke så lett for Gaye «å få det til», da han skulle spille inn oppfølgeren til klassikeren «What’s Going On». Den noe uventede megasuksessen fra 1971 hadde sikret Marvin Gaye en bedre kontrakt med Motown Records. Ikke bare klarte han å jekke opp de økonomiske betingelsene så den nye kontrakten ble en multimillionkontrakt, han fikk også større artistisk frihet og kontroll over eget arbeid.

Og med tanke på kampen han måtte kjempe for å få viljen sin på «What’s Going On» var den nye friheten sikkert kjærkommen. Men… hva skulle han bruke den nye friheten på? Det ble et problem for Marvin Gaye. Han fikk skrivesperre og måtte gå mange runder både med seg selv og samarbeidspartnere for å komme videre. Situasjonen ble ikke akkurat lettere av at ekteskapet med Anna Gordy – dattera til Motown-sjef Berry Gordy – i tillegg skrantet.

Press og traumaer

Den 33-årige soulartisten følte presset fra alle kanter, og i sine bekymringsfulle grublerier dukket også traumaer fra barndommen opp. Den gang hans strenge moralistiske far i Guds navn (han var jo prest) julte opp sønnen sin straks han mente avkommet hadde gjort noe galt.

Og skal vi tro Marvins egne utsagn, må faren åpenbart ha ment at sønnen gjorde ugagn ofte. I hvert fall falt slagene lett, spesielt om unggutten hadde gjort noe som faren mente kunne oppfattes som brudd på de strenge sex-moralistiske normene han forkynte.

Disse traumaene preget Marvin Gayes eget sexliv som ung mann, både i forhold til kvinner og seksuelle fantasier. Begge deler med opplevelser som gjerne ble etterfulgt av dårlig samvittighet.

Love and romance

Noen år seinere skulle han sette ord på sin egen bearbeiding av oppvekstraumaer med låten «Sexual Healing», men allerede tidlig på 1970-tallet begynte dette å finne sin vei inn i hans musikk.

Du finner noe av det mellom linjene i mestermerket «What’s Going On», men det var framfor alt på «Let’s Get It On» det dukket opp til overflaten, klart og tydelig. Med tittelkuttet som en slags veiviser for hele plata.

Men, det kunne altså blitt helt annerledes. Da Marvin Gaye skrev førsteutkastet til låten «Let’s Get It On» var det med en religiøs undertone som kunne kobles til hans åndelige kamp. Mens «What’s Going On» tok pulsen på det politiske USA, ønsket Gaye på sitt nye album å se mer på «love and romance». Men på et dypere plan enn det man vanligvis finner i poptekster.

Ulike versjoner

Marvin Gayes Motown-kollega og samarbeidspartner Kenneth Stover var likevel ikke overbevist. Han mente Gaye heller burde fortsette i sporene til «What’s Going On», og så usikker som Gaye var på det tidspunktet, lot han seg overtale. De skrev en ny tekst til «Let’s Get It On» som trakk låten i en klart mer politisk retning.

Det var også den versjonen Marvin Gaye vinteren 1973 tok med seg inn i Motowns nye LA-studio Hitsville West, da hans venn og medprodusent Ed Townsend satte ned foten. Han var helt uenig med Stover. Townsend senset en erotisk spenning i musikken, som sto dårlig til den politiske teksten. Han mente låten ville passe mye bedre med en romantisk og erotisk undertone, «about making sweet love», som Townsend uttrykte det.

Siden dette vel egentlig lå nærmere Gayes utgangspunkt enn Stovers versjon, ble Marvin Gaye igjen med på notene. De skrev om låten nok en gang, til den versjonen vi i dag kjenner som «Let’s Get It On». Og som tittelkutt fikk den vise veien også for det øvrige materialet på albumet. «Let’s Get It On» ble en storslått gransking av og hyllest til forholdet mellom ånd og kjød, og med Townsends hjelp ble plata støpt i en myk soulform som kledde Marvin Gayes sensuelle og pasjonerte stemme perfekt.

Soulklassiker

Mens singelen kom ut før sommeren, ble albumet sluppet først i slutten av august 1973. Og selv om det altså skilte seg en hel del fra «What’s Going On», la det ingen demper på kritikerrosen. «Let’s Get It On» ble hyllet som en moderne soulklassiker. Den viste vei for andre soulartister, samtidig som den var med på å flytte grenser for hva som var akseptabelt å synge om i soul/r&b.

Dessuten fulgte platekjøperne fulgte straks opp. Både singelen og albumet gikk i begynnelsen av september 1973 til topps på de amerikanske listene, og «Let’s Get It On» passerte kjapt «What’s Going On» som Marvin Gayes mestselgende album. Ikke nok med det, i løpet av de neste par årene solgte singelen over fire millioner og ble med det Motowns bestselgende singel.

Med en slik suksess med «love & romance»-plata er det kanskje heller ikke så rart at samfunnsrefseren Marvin Gaye nå også ble sexikonet Marvin Gaye.

Av Leif Gjerstad

Les også: Marvin Gayes tidløse klassiker

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *