Kevin Rowland og hans Dexys Midnight Runners tok «Come On, Eileen» til topps i hjemlandet for førte år siden.
På tidlig 1980-tall var Dexys Midnight Runners et av Englands hotteste band. De gikk til topps i 1980 med Geno Washington-hyllesten «Geno» og to år seinere sende de også Eileen helt til topps. Først i USA på forsommeren, og deretter i hjemlandet i august for 40 år siden.
Men på mange måter representerte også «Come On, Eileen» zenit i gruppas karriere. For selv om megasuksessen med «Come On, Eileen» og albumet «Too-Rye-Ay» sørget for noen flere hits i kjølvannet, ble hitene og bølgene mindre og mindre – og opphørte helt etter 1986.
Vrang Rowland
At det gikk nedover så pass fort har nok bandets leder Kevin Rowland stor skyld i. Han var kjent for å være vrang og lite raus, og turbulensen i Dexys Midnight Runners var tilsvarende stor. Medlemmene kom og gikk – og mange smelte i dørene da de forlot «f***ing Rowland». Og i 1987 bestemte Kevin Rowland seg like godt for å oppløse bandet. Visstnok prøvde han også gjentatte ganger å stable et nytt Dexys Midnight Runners, men måtte vente helt til 2003 før han lyktes.
Men tilbake til «Come On, Eileen». Hvem var hun egentlig? Historien fra den gangen forteller om en ungdomsforelskelse til Kevin Rowland som han også hadde en av sine første seksuelle erfaringer med. Seinere har imidlertid Rowland benektet at låten er modellert på en virkelig person, og i stedet omtalt den som en slags kommentar til den katolske tro. For som katolikk og altergutt, skal han ha vært fascinert av hvordan sex var tabu i kirken, og i den grad det ble nevnt, var det som noe stygt og møkkete.
Det gjorde han til et tema i «Come On, Eileen» som med tekststrofer som You in that dress/My thoughts I confess/Verge on dirty balanserte mellom søken etter kjærlighet og det fysiske begjæret. Enten dette nå handlet om en «faktisk Eileen» eller bare en fiktiv karakter.
Kom igjen, Kevin!
Da Dexys Midnght Runners ga ut «Come On, Eileen» var låten kreditert Kevin Rowland og de to Dexys-medlemmene Jim Paterson og Billy Adams. Noe som straks skapte litt støy. For kort tid før låten ble spilt inn hadde originalmedlemmet Kevin Archer fått nok av Rowland og forlatt Dexys. Men noen nye sanger – eller skisser til sanger – som han hadde skrevet lot han bli i bandet, og da «Come On, Eileen» kom ut hevdet han at hovedtemaet var hentet direkte fra en av sangene han hadde skrevet.
Kevin Rowland avviste i første omgang påstanden, men innrømmet seinere at hans gamle gitarist nok hadde rett likevel og utbetalte dermed litt royalties til Archer. Og godt er det, for da 1982 skulle oppsummeres, ble «Come On, Eileen» kåret til årets beste låt i Brit Awards, samtidig som den seinere ved en rekke anledninger er blitt stemt fram som en av 1980-tallets beste sanger.
Siden vi snakker 1982 ble det selvsagt også spilt inn en video av «Come On, Eileen». Den ble regissert av Julien Temple og i rollen som Eileen finner vi Máire Fahey, søster av Siobhan Fahey fra popcomboene Bananarama og Shakespeare’s Sister.
Av Leif Gjerstad
Les også: Før Eileen kom Geno
Les også: – Soul er ekte og må føles (Intervju fra 1980)
Se video: