Ropstad roper høyt og godt

Erlend Ropstad imponerte på Øya fredag (Foto: Per Ole Hagen/artistpicturesblog.com)

«Brenn siste brevet» er sterk kandidat til å bli årets norske album. Erlend Ropstad Bands konsert på Øya fredag viser at de også leverer live.

Rett etter konserten kom en venn og kollega fram til meg, og insisterte på at Erlend Ropstad må være Norges beste låtskriver, med likheter til Ulf Lundell. Uten å henge oss opp i sammenlikningen med Lundell, har kompisen min ett klart poeng. Som låtskriver opererer Ropstad innenfor en tradisjonell ramme der sangene forteller historier mens sterke melodier gjerne har en dramaturgi som bygger mot et episk klimaks.

Har det som skal til

Og med et band som det Erlend Ropstad nå har i ryggen, har han både musikken og menneskene som skal til for å forløse materialet og løfte det til nye høyder live. Det veksler mellom rå energi, melankolske stemninger og mer sarte partier, der ikke minst svenskegitarist Mattias Hellberg og kordame Hanne Kolstø spiller opp mot Ropstads egen gitar og stemme, mens Julie Falkeviks tangentspill fargelegger stemninger mens Gunnar Sæter (trommer) og Per Jørgensen Tobro (bass) driver bandet framover med stø kurs.

Etter at Ropstad tidlig i settet betrygget oss med «Når alt har ordna seg» gikk ferden videre via «Vi er de siste» og «Det store blå» til endestasjon «Natta som er over nå» fra sistealbumet. En maktdemonstrasjon som viser at alt for tida ser lyst ut for Erlend Ropstad og band.

Av Leif Gjerstad

Les flere saker fra Øyafestivalen her!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *