To «unge» kvinner kom med to av årets desiderte høydepunkter, men den store positive overraskelsen var kanskje likevel en «gammel grinebiter» fra den irske øya. Her er ti plater fra den store verden som jeg med glede anbefaler!
[Les mer]
Country/americana, rock, folk, blues, gospel og jazz. Det er plass til alt når det internasjonale plateåret 2025 skal oppsummeres. (Øyvinds utvalgte 2025)
[Les mer]
Det kan virke som «alle» vil gi ut album i september, for lista er lang. Jeg har trukket fram 18 plater og ei bok som anbefales her. (Øyvind anbefaler – sep25)
[Les mer]
For en drøy uke siden la Wilco ut sitt nye album «Star Wars» for gratis nedlastning. Nå ber de «gratispassasjerene» sjekke ut noen navngitte artister, som en slags takk for gaven.
[Les mer]
Det amerikanske bandet la torsdag ut ett nytt album, «Star Wars», på sin nettside til gratis nedlasting. Stuntet kom uten forvarsel, og ingen tidsbegrensninger er satt på «gratisperioden».
[Les mer]
Når Bill Fay kan bruke 41 år mellom sitt andre og tredje album, må vel Leffe kunne vente 41 dager med å skrive om hans fjerde album, «Who Is The Sender»?
[Les mer]
Da Wilco ble dannet i 1994 var Jeff Tweedy enda ikke blitt far. Før jul reiste 47-åringen på turné med sønnen Spencer, og med i bagasjen hadde de Tweedy-prosjektet «Sukierae».
[Les mer]
Forrige gang Jeff Tweedy kom til Norge, var det sammen med Wilco-gitarist Jay Bennett og ny plate på Warner Bros. Da han nylig stakk innom Oslo, var det uten både Bennett og Warner-kontrakt, men med ny plate. (intervju fra 2002)
[Les mer]
Med fortid i Uncle Tupelo og nåtid i Wilco, har Jeff Tweedy bitt godt fra seg i den rufse-alternative countrybåsen. Nå lurer han selv på om han muligens gaper over for mye på Wilcos nye album «Summer Teeth». (intervju fra 1999)
[Les mer]
Ifølge de fleste kritikerne er Wilcos «Being There» en av høstens beste plater. Torsdag var det amerikanske bandet selv «der», på Cruise Cafe i Oslo. (intervju fra 1996)
[Les mer]