Dagen Roxy Music kom med musikken

50 år siden Roxy Music platedebuterte. (Foto: Island Records/platecover)

Da folk våknet i London 16. juni 1972 var det bare til en helt alminnelig sommerdag. Ingen kunne jo vite at vi 50 år etter skulle skrive om den historiske dagen som ga oss både David Bowies «Ziggy Stardust»-album og Roxy Musics debutalbum.

Mye er skrevet om David Bowies legendariske utgivelse, og blant annet skrev jeg en sak for ABC Nyheter om Ziggy Stardust da plata fylte 40 år. Så i dag retter vi heller oppmerksomheten mot den andre plata som sommeren 1972 var med på å varsle et helt nytt kapittel med en helt ny estetikk i rockens historie: Roxy Musics «Roxy Music».

Bill.mrk.: Nytt band

Allerede den gangen var det kunststudenten fra Newcastle, Bryan Ferry, som trakk i trådene. Og ikke minst: han som satte inn annonsene. For mens de fleste band blir til fordi noen venner har lyst til å spille sammen, handler Roxy Music i stor grad om en visjonær kunststudent og «musiker søkes»-annonser. For det var slik Bryan Ferry i november 1970 fant saksofonist Andy Mackay og det var slik han fant trommis Paul Thompson i juni 1971. 

Faktisk var det også slik han fant gitarist Phil Manzanera i oktober 1971. Riktignok var det en annen søker på «Perfect Guitarist»-annonsen som fikk jobben, den gamle The Nice-gitaristen David O’List. Men også Manzanera hadde svart på annonsen og gjort så positivt inntrykk at da O’List hoppet av bare få måneder etter, rykket Manzanera opp fra sin rolle som gitartekniker til Roxy Music-gitarist.

På vei opp

Og med Ferrys gamle kompis og bassist Graham Simpson samt Mackays venn og synthvirtuos Brian Eno allerede ombord, var bandet klar for å skrive historie. Noe de i og for seg allerede hadde holdt på med i over et halvår, før «den endelige besetningen» hadde tatt form. De hadde nemlig spilt mye ute i 1971, og da musikkavisa Melody Maker (MM) samme sommer fikk høre en demotape de nettopp hadde spilt inn tok det fyr. 

I august publiserte MM det første intervjuet med Roxy Music, og ikke lenge etter fikk de også innpass hos radiolegenden John Peel. Buzzen om det nye bandet hadde begynt å gå, og etter en vellykket audition hos managementet EG Management vinteren 1972 fikk de både kontrakt og litt penger til å spille inn plate for.

Beløpet var på relativt beskjedne £5.000, så managementet hentet inn King Crimsons lyrisist Peter Sinfield som produsent og booket i slutten av mars inn bandet for en uke i det gamle Command-studioet. Og det holdt. I hvert fall nesten, for etter ti dager forlot bandet lokalene med tapen under armen.

Full pakke

At det gikk så pass kjapt har selvsagt sammenheng med at Roxy Music allerede var godt kjent med materialet og visste hva de ville med låtene. De var godt forberedt. Resultatet ble ni låter som mikset eksperimentell kunstrock med suggestiv glam, og der Ferrys vokal vekslet mellom distansert angst, forførisk flørt og lettere maniert crooning. 

Og for å komplettere pakka hadde de tatt kontakt med Ferrys designervenn Anthony Price og fotografen Karl Stoecker. Mens Price designet både coveret og Roxy-medlemmenes visuelle profil, fotograferte Stoecker modellen Kari-Ann Muller (som seinere giftet seg med Mick Jaggers bror Chris) til et cover som spilte på gammel nostalgisk Hollywood-glamour. 

Nå hadde Roxy Music alt. Unntatt plateselskap. Men det ordnet seg det også. Da EG Management leverte en ferdig plate med cover til Island Records, tok det ikke lang tid før kontrakt var underskrevet. Og bare en måned seinere, 16. juni 1972, ble altså debutalbumet «Roxy Music» gitt ut.

Roxy Music (Foto: Island Records)

Manglet en hit

Oppmerksomheten rundt det nye bandet (som til og med åpnet for årets store popsensasjon David Bowie på flere konserter den sommeren) var stor og kritikkene så gode at albumet markerte seg på topplista. Likevel manglet det noe. «Roxy Music» hadde ingen åpenbar singel, og det potensielle førstevalget «Re-Make/Re-Model» ble veiet og funnet for lett. Redningen kom da Bryan Ferry nevnte en gammel halvferdig låt han hadde liggende i skuffen, men som han trodde kanskje kunne bli noe. Og en måned etter at albumet ble utgitt gikk de endelig i studio for å spille inn singelen «Virginia Plain».

For Roxy Music var det et smart trekk. Uten singel hadde albumet allerede etter få uker begynt å synke på listene, men da «Virginia Plain» sensommeren/tidlig høst 1972 ble en stor singelhit løftet den også albumet og bandet opp til nye høyder. 

Og i dag har altså «Roxy Music» (med «Virginia Plain» inkludert på seinere pressinger) fått status som klassiker, og i høst legger Roxy Music ut på en «50th Anniversary Tour». Sikkert med noe også fra debutalbumet på repertoaret.

Av Leif Gjerstad

Les også: Da Leffe lærte Bryan Ferry alt om farsrollen

Les også: Da Leffe ikke klarte å vekke Enos entusiasme

Les også: Intervjuer med Bryan Ferry/Roxy Music  19821985, 19881993, 1994, 1995

Les også: Brian Eno – et musikalsk fenomen (intervju fra 1990)

Hor Roxy Music:

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *