Maria McKee hjemme igjen

(Intervju første gang publisert 3. mai 1993)

Maria McKee hevder at hun er hjemme og på rett kurs igjen på sin nye plate. (Foto: Geffen Records)

Oslo: Du må ha syndet for å kunne bli frelst, fastslår Maria McKee på sitt nye album «You Gotta Sin To Get Saved». Og selv om den amerikanske artisten hevder at tittelen kom rekende til henne på en fjøl, vedgår hun at den også har en viss relevans til hennes eget liv.

– Jeg er ingen angrende synder i religiøs betydning, men jeg er jenta som har gått seg vill og gjort mye galt. Men nå er jeg hjemme og på rett kurs igjen, sier Maria McKee til NTB mens hun tygger ivrig på en pastill.

I klartekst betyr dette at hun på sin nye og andre soloplate har vendt tilbake til utgangspunktet med Lone Justice. Hennes country-inspirerte rockgruppe ble i 1985 rost opp i skyene for sin selvtitulerte debutplate, og mens Bob Dylan ville forære sanger til dem ville Robbie Robertson gjerne produsere dem. Lone Justice ble spådd en stor framtid, men som så ofte ellers i denne bransjen gikk det galt.

– Alt skjedde bare så raskt at vi mistet kontrollen. Og etter at vår bassist Marvin Etzioni forlot gruppa gikk alt i oppløsning. Riktignok ga Lone Justice ut nok et album («Shelter») i 1987, men det var med en annen besetning som i realiteten ikke hadde noe med bandet å gjøre. Personlig tok jeg det som skjedde veldig tungt. Jeg elsket den første utgaven av Lone Justice, og uten bandet følte jeg meg både hjemløs og forvirret.

Flyttet til Dublin 

På egen hånd lagde Maria McKee soloalbumet «Maria McKee», som lente seg litt mer mot soul. Albumet ble meget godt mottatt, men solgte dårlig. Skuffet forlot Maria hjembyen Los Angeles og slo seg ned i Dublin.

– Jeg flyttet ikke dit, jeg flyktet. Jeg måtte vekk fra Los Angeles og bearbeide fortida. Og siden jeg kjente U2 etter at Lone Justice hadde turnert sammen med dem, var Dublin et naturlig «hjem» å rømme til. Jeg kjøpte et lite hus hvor jeg tilbrakte mesteparten av tida med å lese, foruten å besøke venner og gå ut på en eller annen pub. I det hele tatt gjorde jeg minst mulig. Jeg brukte tida til å slikke sårene og få et nytt perspektiv på mitt liv, forteller Maria mens hun anspent gestikulerer med både armer og bein.

Filmhit 

Selv om hun lå lavt i terrenget i Dublin, lå hun ikke lavere enn at hun spilte inn sangen «Show Me Heaven» til filmen «Days Of Thunder». Denne låten toppet listene både her hjemme og i en rekke andre land sommeren 1991. Og i fjor overrasket hun med singelen «Sweetest Child», en rytmisk danselåt som gikk seiersrunden på klubbene, før hun flyttet hjem til Los Angeles igjen.
– Jeg elsker fremdeles Dublin og har beholdt huset der, men hjemlengselen meldte seg. Det er tross alt i Los Angeles som alle mine gamle venner fra Lone Justice-tida bor. Oppholdet i Dublin klarnet imidlertid hjernen min og hjalp meg med å finne ut hva jeg egentlig ønsket å gjøre. Og det var å nærme meg røttene mine igjen, å ta opp tråden fra Lone Justice og å gjøre det jeg behersker best.

Velbalansert plate 

Og det gjør hun til de grader på «You Gotta Sin To Get Saved». Her kommer hennes stemme til sin fulle rett. Materialet balanserer fint mellom country-inspirerte låter, soul og pop. Enkelte musikkaviser har sammenliknet henne med Janis Joplin, og innlevelsen på hennes nye plate kan forklare sammenlikningen.

– Min stemme likner vel ikke svært mye på Joplins, men vårt musikalske utgangspunkt er ikke altfor forskjellig, samtidig som vi kanskje har den samme lidenskapelige holdningen til det vi gjør. Robbie Robertson prøvde å få meg til å bli en skrivebordskomponist, som satt faste timer hjemme og jobbet. Men det er bare tull! Skal jeg skrive en sang må den komme fra hjertet, det må være noe personlig som presser seg ut som om det sto om livet.

Gamle venner 

På sin nye plate har Maria alliert seg med gamle venner fra Lone Justice samt medlemmer fra gruppa Jayhawks, mens George Drakoulias har produsert.

– Det var flott å jobbe med Lone Justice-gutta igjen, og Jayhawks føler jeg et naturlig fellesskap med. Noe som også gjelder Drakoulias. Begge er vi fryktelig sta og vanskelige å samarbeide med, så vi passer perfekt sammen, ler Maria mens hun ordner pastillene sine i eska på rekke og rad før hun putter inn enda en i munnen.

– På mange måter er «You Gotta Sin» den naturlige oppfølgeren til Lone Justices første plate. Den har en slags optimistisk og uhøvlet uskyldighet som er paret med rytmisk sensualitet, kommenterer Maria som foruten egne låter og en Jayhawks-låt også har inkludert to låter av Van Morrison på sin nye plate.

– Snakker du helter er han absolutt min største helt. Han har inspirert meg helt siden jeg var en liten jentunge, så det var på tide at jeg spilte inn et par av hans låter. Og er jeg heldig så liker han mine versjoner så pass godt at han kanskje ber meg om å synge på en av hans plater en eller annen gang, ler Maria som imidlertid tilføyer at hun har truffet Van en gang.

– Men det var ikke så hyggelig. Han går jo for å være nokså sær, og alt han gadd å si til meg når jeg ga ham hånden var å spørre hvor Bono var…

Av Leif Gjerstad

(Intervju første gang publisert i NTB 3. mai 1993)

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *