Mytiske Dungen innfrir på Marfa Myths

Hva blir resultatet om du lar svensk psykedelia/progg og folkrock fra brooklyn møtes i den texanske ørkenen?  Et fascinerende brygg du gjerne kan fortape deg i, skal vi dømme av samarbeidsprosjektet mellom Dungen og The Woods på albumet «Myths 003».

Dungen (Foto: Facebook/Dungen)

I snart 20 år har Dungen (under ledelse av Gustav Ejstes og Reine Fiske) markert seg som et av Sveriges mest spennende og kanskje også litt obskure band. Litt tilsvarende Motorpsycho (som da også Reine Fiske har spilt sammen med) har Dungen dyrket sin musikk godt på utsiden av den mest kommersielle arenaen. De blander gjerne litt skogsromantikk med psykedeliske strømninger og vendinger hentet fra proggen. Og de gjør det gjerne i låter som kan strekke seg utover maaange minutter.

Men framfor alt: De gjør det med et særpreg som, igjen i likhet med Motorpsycho, gradvis har bygget deres status på den internasjonale undergrunns/indiehimmelen.

 

Passer godt sammen

Woods (Facebook/Woods)

Også Brooklyn-bandet The Woods har holdt på noen år. Ni album i et lo fi folkrockpreget terreng er det blitt siden 2005. Men selv om Pitchfork og andre nettsteder med litt indieprofil har hypet bandet, har det store gjennombruddet latt vente på seg.

Kanskje er det så enkelt som at også deres storbyrurale preg ligger litt for langt unna hovedstrømningene i amerikansk rock til at de skal nå gjennom all støyen?

Uansett synes musikken til Woods og Dungen å passe usedvanlig godt sammen. De harmoniserer og utfyller hverandre med litt drømmende stemninger og glideflukt over sjangergrenser. Med alt fra suggererende instrumental folkprogg i «Loop» via sommerlett psykedelia pop i «Turn Around» til pianodrømmende og rytmisk pulserende «Jag ville va kvar» i klassisk Dungen-stil. Bare for å nevne tre av låtene på albumet. Vi kunne like gjerne trukket fram også de fire andre, for alle forsvarer sin plass på denne forunderlige godbiten av en plate.

Mexico i Brooklyn

At Dungen og Woods har funnet hverandre skal plateselskapet Mexican Summer ha en stor del av æren for. Til tross for navnet er plateselskapet basert i Brooklyn, New York, men som navnealibi kan de peke på at de siden 2015 vært med på å arrangere den alternative multikulturelle festivalen i Marfa. En liten ørkenby som er blitt et kultursenter i den sørvestlige delen av Texas, med grensa til Mexico bare hundre kilometer unna.

Les også: Magiske Marfa

Profilen på festivalen er utpreget indie/undergrunn, med Porquet Courts, No Age, Roky Erikson og Julia Holter som plakatnavn tidligere år. Mens Weather Station, Ryley Walker og Jessica Pratt topper lista på årets festival. For øvrig har også Jenny Hval spilt der, på fjorårets festival, mens Dungen og Woods altså gjestet festivalen i 2016.

Konstruert samarbeid

Coveret til Dungen & Woods «Marfa Myths 003»

Som del av festivalkonseptet har Mexican Summer initiert til et studiosamarbeid mellom to av festivalens artister i Marfa. Fortrinnsvis mellom et av selskapets egne artister og en annen av de medvirkende på festivalen.

Et konstruert konsept som dette er absolutt ingen garanti for at det også skal bli vellykket. Men med Dungen og The Woods har man åpenbart truffet helt rett. «Myths 003» er ikke bare en plate som fascinerer, den skaper også økt nysgjerrighet rundt hele Marfa Myths-festivalen. Kanskje ikke hadde vært så dumt å dra dit ett år?

Av Leif Gjerstad

Les også: Dungen legger lyd til stumfilm på Sentrum Scene

Hør også:

Hør også:

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *