Jonas Fjeld: Flere venner på gata, ny venn på plata

Jonas Fjeld (Foto: Stian Andersen/Sony Music)

Jonas Fjeld (Foto: Stian Andersen/Sony Music)

Oslo: Lenge var “Midtveis” arbeidstittelen på Jonas Fjelds nye album. Men verken han eller Ole Paus likte tittelen, så valget falt på “Hustrig”.

– Det blir rart hvis en 62-åring snakker om å være midtveis i livet. Den stolpen har han jo passert for lengst. Da passer hustrig bedre. Det er ikke bare et ord man lettere legger merke til, men er du hustrig kan du dessuten sette deg inn i varmen. Sammen med denne plata, filosoferer Terje Jensen alias Jonas Fjeld om tittelen på drammenserens nye album som slippes i dag.

Før han innrømmer at det egentlig ikke ligger noen dypere tanker bak tittelen enn at det klinger bra og en av de elleve låtene hander om å være hustrig i natten.

 Thom Hell og Ole Paus

“Hustrig” er Jonas Fjelds første plate på egen hånd siden “Hjemmeseier” i 2011, og på denne har han alliert seg med Thom Hell og Ole Paus. Mens sistnevnte er en gammel, rusten herre, samarbeidskompis og venn er Hell et helt nytt bekjentskap.

– Jeg kjente til musikken hans, men ikke personen, før vi i høst var med i TV 2s “Hver gang vi møtes” (HGVM). Jeg merket straks at vi hadde menneskelige og musikalske fellestrekk, nesten som vi var brødre. Det inntrykket ble forsterket underveis, så da vi avsluttet tv-opptakene spurte jeg ham om han ville være med på dette plateprosjektet, forteller Fjeld.

Skriver sammen

Det Thom Hell svarte ja til, var ikke bare å produsere og spille litt. Fjeld ville at han også skulle involvere seg i låtskrivinga, så i deler av januar pendlet duoen mellom Hells Grünerløkka og Fjelds Drammen.

– Vi dro hjem til hverandre og skrev, slik at alle låtene på “Hustrig” er skrevet i fellesskap. Selv om jeg har vært plateartist i 40 år og gitt ut rundt 30 plater er dette faktisk aller første gang jeg har jobbet på denne måten. Tidligere har jeg alltid skrevet alene. Men med Hell funket denne måten å jobbe på veldig ålreit, hevder Fjeld og tilføyer at også studiooppholdet funket så bra at alt var ferdig innspilt før utgangen av januar.

Med seg i studio hadde de Even Ormestad, Bjarte Jørgensen, Frank Hammersland, David Wallumrød og Cato Kristiansen.

Paus-ultimatum 

At Ole Paus forfatter tekstene til Jonas Fjeld er ikke noe nytt. Det er likevel en stund siden sist at Paus har stått for alle tekstene på en Fjeld-plate.

– Han stilte det som ultimatum for å bli med. Han har vært litt misfornøyd ved et par anledninger, fordi flere tekstforfattere svekker den røde tråden. Derfor krevde han alt eller intet, og for meg var det et enkelt valg. Han var jo førstevalget mitt uansett, forsikrer Fjeld.

På spørsmål forteller Fjeld at kun en gang i hele deres lange samarbeidshistorie har han returnert en tekst til Paus fordi han ikke var helt fornøyd. Det til tross for at de ikke snakker tematikk eller annet på forhånd, og at Jonas Fjeld heller ikke blir orientert underveis.

– Men da jeg gir ham låtene er det alltid med vokal, med et slags tullespråk som ikke betyr noe. Det har likevel et uttrykk som formidler litt om hva slags stemninger jeg tenker, og når Ole har det kan han “oversette”.

Nye tv-venner 

Det var ikke bare Thom Hell som Fjeld stiftet bekjentskap med på HGVM. Han bekrefter at den populære tv-serien har skaffet ham mange nye venner.

– Det er kjempeartig å spille live, og jeg merker det kommer flere folk på konserter nå enn før HGVM. Dessuten blir jeg oftere stoppet på gata, og for en artist som lever av applaus er jo det bra, sier Fjeld med et smil.

Det han ikke syns er like bra er “alle terningene”. Han innser at det er en del av jobben, men syns det er slitsomt.

– Så lenge som jeg har vært med burde jeg kanskje ha blitt vant og bare blåse av det som skrives. Men jeg klarer ikke å la være å bry meg, og føler det som et veldig ubehagelig press å måtte prestere hele tida.

Blir det gospel?

På programmet framover står nærmest en turné, med start på Union Scene i Drammen fredag 17. april. Foruten egen turné blir det også et par konserter sammen med Ole Paus i løpet av sommeren, mens hans bluegrassvenner i Chatham County Line foreløpig er parkert på sidelinja.

– Det har vært herlig å jobbe sammen med dem, men for øyeblikket føles det som om vi kanskje har gjort det vi kan med dette konseptet. Vi får bare vente og se, sier Fjeld. Som i stedet har kastet sine blikk på gospelkvartetten The East Coast Inspirational Singers. Han hentet dem over fra Harlem til Drammen sist jul, og det ga mersmak.

-Magefølelsen sier at det kan ligge både en plate og turné der. Og det som kommer direkte fra magen blir alltid best. Selv om det også er der nervene kommer, der hvor du ikke vet hvor og hvordan det lander.

Av Leif Gjerstad

Les også: Konserter jeg minnes – del 2 (med bl.a. Jonas Fjeld i New York)

Legg igjen en kommentar