Steinar Albrigtsen: Veien hjem via Notodden

Fredag blir det urframføring av Steinar Albrigtsens bestillingsverk «The Daily Blues» på Notodden Blues Festival (Foto: Mariann Jade/Grammofon)

 

Oslo: Torsdag åpner Notodden Blues Festival og kan feire 30 år. Det markeres fredag med urframføringen av Steinar Albrigtsens bestillingsverk «The Daily Blues».

– Jeg er 60, og følte behov for å vise hvor jeg kom fra. For selv om jeg kanskje er best kjent for country, har alle mine plater inneholdt minst én blueslåt. Det var på tide å lage et dokument som dette, forklarer Steinar Albrigtsen om utgangspunktet for «The Daily Blues».

Noe som startet som et plateprosjekt, men som vokste og ble til et bestillingsverk. Faktisk det første på Notodden i festivalens 30 år lange historie.

– Det er plateselskapet Grammofon som gir ut plata, og mannen bak selskapet, Øyvind Sauarlia, bor på Notodden. Underveis i arbeidet tenkte vi at det kanskje kunne passe godt med platelansering under festivalen, men da vi luftet tanken med festivalledelsen tok de den hakket videre. De foreslo bestillingsverk, og det var jo vanskelig å si nei til. Og dermed er vi her, smiler Albrigtsen.

Kan spilles akustisk

Mange bestillingsverk er hele verk som i beste fall blir framført noen få ganger. Det gjelder nok også «The Daily Blues», dersom vi ser på den som en samlet enhet. Men selv om det er en tematikk som knytter musikken sammen, står låtene godt på egen hånd, slik at noen av dem ganske sikkert vil finne veien inn i Albrigtsens «vanlige» konsertrepertoar.

– På Notodden stiller jeg med seks mann pluss kona Monika Nordli på scenen, men alle låtene lar seg spille akustisk, alene. Det betyr at vi kan ta med materiale fra «The Daily Blues» med ut på veien og spille det i helt andre settinger, selv om arrangementene kan bli litt annerledes, forklarer artisten.

Hyllest til helter

Omslaget på «The Daily Blues» er formet som en gammel gulnet avis, med historier om artisten og hans forhold til flere sentrale bluemusikere. Og tematikken på plata trer tydelig fram allerede på låttitlene, slik som eksempelvis «Big Bill Broonzy», «Junior Wells», «Ballad of Jimmie Rodgers», «Joe Turner» og «B.B. King», bare for å nevne fem av de 16 kuttene på plata.

– Da jeg tidlig på 1980-tallet så John Hammond Jr. i Tromsø, skrev han en liste med 25 bluesartister han mente jeg burde lytte på. Den lista var utrolig viktig for min musikalske utvikling, og på «The Daily Blues» tilegner jeg derfor noen av disse artistene hver sin sang, forteller Albrigtsen som har skrevet elleve av låtene selv, i samarbeid med gamlekompis Tom Pacheco eller kona Monika Nordli. Av de øvrige fem er fire tradisjonelle «pauseinnslag», mens det femte er Merle Haggards «White Man Singing the Blues».

Country og blues

En tittel som passer bra på denne plata, men som også har spesiell betydning for Albrigtsen.

– Da jeg tidlig i karrieren reiste rundt og spilte kalte jeg showet mitt «White Man Sings the Blues». På repertoaret sto selvsagt Haggards låt som hadde gitt showet sitt navn, og jeg oppdaget kjapt at den låten gikk bedre hjem hos publikum enn noe annet jeg spilte. Det bidro til at jeg trakk mer i retning country, innrømmer Albrigtsen som brakdebuterte med countryskiva «Alone Too Long» i 1990: Spellemannpris og 180.000 solgte.

Etter det har det meste som Albrigtsen har gjort ligget innen country/americana/singer-songwriter-sjangerne, og selv om han alltid har hatt noe blues på repertoaret er det blitt med et strait bluesalbum, «Stripped», i 2001. Før nå, med  «The Daily Blues».

Urpremieren på bestillingsverket finner sted på Notodden fredag kl. 16.30. I tillegg vil NRK overføre konserten live.

Av Leif Gjerstad