Reiersrud på Cosmopolite

(Dette er en oppdatert og utvidet versjon av et Knut Reiersrud-intervju som første gang ble publisert på LeffesLab i mai 2020. Det oppdaterte intervjuet er skrevet på oppdrag fra Dagsavisen, i forbindelse med Knut Reiersruds konsert på Cosmopolite under Oslo World 28. oktober 2020)

Knut Reiersrud spiller på Cosmopolite 28. oktober. (Foto: Marianne Lystrup/KKV)

– Jeg elsker uttrykket «Verden i Norden» og gleder meg til årets Oslo World, selv uten langreiste gjester. Norge og Oslo er blitt multikulturelt, og festivalprogrammet viser på en god måte fram verden i Norge, mener Knut Reiersrud.

Onsdag 28. oktober inntar Knut Reiersrud med band scenen på Cosmopolite, der programmet for kvelden også byr på den Oslo-baserte malisiske musikeren og perkusjonisten Sidiki Camara og hans trio.

– Både jeg og han har nye plater ute, så i utgangspunktet skal Knut Reiersrud Band og Sidiki Camara Trio spiller hvert sitt sett. Men jeg kjenner Sidiki og vi har spilt litt sammen tidligere, og det har vært så utrolig fint og gøy at det vel godt kan tenkes at vi gjester hverandres sett litt den kvelden, sier Reiersrud.

Skal spille koronaplate

Men først og fremst skal altså Knut Reiersrud Band på Oslo World framføre musikk fra albumet «Ballads and Blues from the 20s Vol 1», som Oslo-gitaristen slapp før sommeren. Da vi den gangen snakket med Reiersrud omtalte han albumet som «min koronaplate», fordi den vokste fram da et annet prosjekt måtte utsettes. Sammen med Christian Eggen og KORK skulle Knut Reiersrud gå løs på Antonín Dvoráks symfoni «Den nye verden» da koronaen traff Norge. 

– Planen var å lage en slags bluesversjon av Dvoráks niende symfoni, og NRKs Store Studio var booket til opptak i juni. Men bare to dager etter at vi i mars hadde et møte og jobbet med partituret kom korona-restriksjonene. Vi måtte avbooke Store Studio, forklarer artisten om utgangspunktet for albumet «Ballads and Blues from the 20s Vol 1». 

Tanker rundt polarisering

Til Dvorák-plata hadde 59-åringen nemlig også skrevet litt kommenterende musikk som skulle flettes inn i den tsjekkiske komponistens verk. Men med tid til overs fant Reiersrud ut at disse «fireminutterslåtene» passet til å bearbeides og brukes i en helt annen og på alle måter dagsaktuell sammenheng.

– Albumet inneholder både mine tanker rundt koronaen og litt mer generelle refleksjoner om vår samtid og den polariseringen i samfunnet vi er vitne til, sier Knut Reiersrud som på «Ballads and Blues from the 20s Vol 1» trekker tråder fra det forrige århundres 20-tall til det vi nå akkurat har påbegynt. 

– Det er jo interessant i den forstand at ved siden av 1960-årene var 1920-tallet det forrige århundres mest framtidsoptimistiske og kulturelt ekspansive tiår. Det står i nokså grell kontrast til der hvor vi befinner oss akkurat nå, med stor framtidsuro og et polarisert samfunnsklima som har parkert den åpne debatten.

Store Studio

Covid 19-viruset preger fortsatt vår hverdag, men nå vet vi litt mer enn for et halvår siden. Vi har også fått et sett kjøreregler å forholde oss til, som blant annet innebærer at profesjonelle orkestre igjen kan spille sammen, forutsatt at de overholder regelen om én meters avstand.

For Knut Reiersrud Band og KORK betyr dette at de tidlig i oktober endelig kunne samles i Store Studio og spille inn Dvoráks «Den nye verden».

– Det ble en veldig fin og spesiell opplevelse. KORK hadde en person som løp rundt og kontrollmålte at alle musikerne holdt en meters avstand, og så mange musikere som vi var fylte vi opp hele Store Studio. Med instrumenter spredt rundt om ga det et fantastisk godt lydbilde. Skikkelig stereo, forteller Reiersrud entusiastisk. Han gleder seg allerede til neste runde med KORK, når de tidlig i desember møtes igjen for å spille inn Beethovens syvende, med planlagt albumslipp i mars neste år.

Mer tid til annet

Selv om mye er blitt veldig annerledes, innrømmer Reiersrud at pandemien ikke har hatt de helt store konsekvensene for ham selv. 

– Jeg er en litt eldre, etablert mann som klarer meg godt. Det er riktignok blitt færre jobber med Knut Reiersrud Band, siden det krever et litt større apparat. Men til gjengjeld er det blitt flere solojobber og konserter sammen med kone og stedatter. Nå etter sommeren har jeg nok hatt 8-10 konserter i måneden, forteller Reiersrud som da koronaen traff Norge og mange arrangement ble avlyst byttet ut «kultur med natur». 

– Jeg padlet og fisket en hel del, uttaler Reiersrud og hevder at dagens situasjon fortsatt gir ham tid til å gjøre «disse andre tingene».

– På en vanlig turné reiser du fra sted til sted nesten uten pause. Med solokonserter i helt andre settinger ligger forholdene mer til rette for å kombinere konsertreisene med vennebesøk og hytteturer. Nylig spilte jeg i Mo i Rana, og rett etter ble jeg med på hyttetur inn mot svenskegrensa og fisket 3-4 dager. Nydelig!

Ny normal

I likhet med alle andre ser Reiersrud uansett fram til en mer normalisert hverdag igjen. Skjønt, han tror den nye normalen vil skille seg vesentlig fra den gamle.

– Vi har hatt noen tiår med eksplosiv forbruksvekst, og det synes helt klart at den veien vi har ferdes på ikke er bærekraftig. Moder Jord har meldt seg på banen, og lett omskrevet kan vi si at den gamle hymnen «He’s got the whole world in his hand» passer bra til en beskrivelse av dagens situasjon. Det er bare å erstatte «he» med «she». Vitenskapen viser at vi må tilpasse oss, og jeg tror koronaen for mange har fungert som en vekkerklokke, sier Reiersrud.

– Til slutt, da du i mai slapp albumet gikk du offentlig ut med løfte om å hoppe på sykkelen og levere din nye plate, i signert tilstand, på døra til alle i Oslo som kjøper den. Nå er det høst og snart er det vinter. Står tilbudet fortsatt ved lag?

– Jada, været skal ikke stoppe meg. Det er bare å sende en sms, så kommer jeg med LPen på sykkel, enten det handler om Stovner eller Holmenkollen. Jeg har jo el-sykkel!

Av Leif Gjerstad

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *